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Fachgebiet Medien- und Kommunikationsmanagement


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Manuela Dienemann

Sekretariat

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INHALTE

Dr. Daniel Schultheiss

Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Kontakt

Raum 2317 (EAZ)

Tel.: +49 3677 69 4639

Fax: +49 3677 69 4650

E-Mail: daniel.schultheiss@tu-ilmenau.de

Web: http://danielschultheiss.de

 

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Curriculum Vitae

Seit Oktober 2008Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Fachgebiet Medien- und Kommunikationsmanagement
z.Z. Post-Doc und Projektleiter
2010Promotion an der Technischen Universität Ilmenau

2007 - 2010

Doktorand (z.T. Stipendiat) am Fachgebiet Medienmanagement
Thema der Dissertation: "Spielen im Internet: Eine Längsschnittstudie zu personellen Variablen, Motivation, Nutzung, Erleben und deren Interdependenzen in verschiedenen Typen internetbasierter digitaler Spiele."

2007 - 2008Stipendiat der Thüringer Landesgraduiertenförderung
Stipendiat der TU Ilmenau aus Mitteln der Langzeitstudiengebühren
2001 - 2007Studium der Angewandten Medienwissenschaft (Vertiefung Medienproduktion) an der Technischen Universität Ilmenau

Lehre

  • WS14/15 Research Module: Economic, social and psychological impact on gamification
  • WS13/14 Forschungsseminar Wissensmanagement 2.0
  • SS13 Methodentraining (Experimentaldesign)
  • SS13 Forschungsseminar Wissensmanagement 2.0
  • WS12/13 Forschungsseminar Wissensmanagement 2.0
  • SS12 Forschungsseminar Wissensmanagement 2.0
  • WS10/11 Praxiswerkstatt Ideen- & Veranstaltungsmanagement
  • SS09 Anwendungsbereich Medienmanagement in der Praxis: Werbewirkungsforschung (Seminar / Praktikum)
  • WS08/09 Praxiswerkstatt Berlin-Exkursion
  • WS08/09 Anwendungsbereich Medienmanagement in der Praxis: Werbewirkungsforschung (Seminar)
  • SS08 Anwendungsbereich Medienmanagement in der Praxis: Vernetzte Unterhaltung (Seminar / Praktikum)
  • WS07/08 Anwendungsbereich Medienmanagement in der Praxis: Vernetzte Unterhaltung (Seminar)

Forschung

Im Allgemeinen:

  • Onlinekommunikation
  • Mensch-Computer-Interaktion/ Human–computer interaction (HCI)

 

Im Speziellen:

  • Nutzung von digitalen Spielen und Onlinespielen
  • Gamification
  • Crowdsourcing/ User-Generated-Content/ Nutzerintegration
  • Kollaboration (Computer-supported cooperative work)
  • Lernen mit digitalen Spielen (Serious Games)
  • Wissensvermittlung/ Wissensmanagement
  • Online-Communities

Publikationen und Vorträge

Publications (selection)

Articles in journals, proceedings, or edited books (peer reviewed)

  • Solf, A., Schultheiss, D., Stäudtner, S. (2014). The Application of Gamification Mechanics on Social Media Platforms for Creative Crowdsourcing. In Proceedings for SocialCom - The Sixth ASE International Conference on Social Computing, Stanford, CA, USA.
  • Schultheiss, D., Blieske, A., Solf, A. & Stäudtner, S. (2013). How to encourage the crowd? A Study about User Typologies and Motivations on Crowdsourcing Platforms. In Proceedings of First International Workshop on Crowdsourcing and Gamification in the Cloud - 6th IEEE/ACM International Conference on Utility and Cloud Computing, Dresden, Germany.
  • Schultheiss, Daniel & Helm, Maike (2013). “Gaming in school”: factors influencing the use of serious games in public schools in Middle Germany. In Klaus Bredl & Wolfgang Boesche (Hrsg.), Serious Games and Virtual Worlds in Education, Professional Development, and Healthcare. Hershey, PA: Information Science Pub.
  • Schultheiss, Daniel (2012). “Entertainment for Retirement?”: Silvergamers and the Internet. Public Communication Review, 2(2), 62-71.
  • Schultheiss, Daniel (2012). Computerspiele für Millionen – Gratifikationen und Motivation in Online- und Browser-Games. In Leonard Reinecke & Sabine Trepte (Eds.), Unterhaltung in neuen Medien. Halem: Köln
  • Bowman, Nicholas David; Schultheiss, Daniel & Schumann, Christina (2012). “I’m Attached, And I’m A Good Guy/Gal!”: How Character Attachment Influences Pro- and Anti-Social Motivations To Play MMORPGs. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(3), 169-174.
  • Schultheiss, Daniel (2011). MUsE – A Framework for Reception-based Gaming Research. Proceedings of Think Design Play: The fifth international conference of the Digital Games Research Association.
  • Köster, Jens & Schultheiss, Daniel (2010). Medien und die Zielgruppe der über 50-Jährigen. In Jens Köster & Daniel Schultheiss: Doppelklick statt Doppelherz – Medien für die Zielgruppe 50plus (p. 7-12). Universitätsverlag Ilmenau: Ilmenau.
  • Schultheiss, Daniel & Schumann, Christina (2010). Die Silvergamer – Eine Studie zur Nutzung von internetbasierten digitalen Spielen in der Generation 50plus. In Jens Köster & Daniel Schultheiss: Doppelklick statt Doppelherz – Medien für die Zielgruppe 50plus (p. 97-124). Universitätsverlag Ilmenau: Ilmenau.
  • Schumann, Christina & Schultheiss, Daniel (2009). Game over durch fehlendes E-Warrior-Talent? Eine empirische Studie über den Einfluss von subjektiven Restriktionen auf die Nutzung von Computerspielen. In Hans-Peter Schade, Eckhardt Schön, Heike Walterscheid & Jens Wolling (Hrsg.), Individualisierte Nutzung der Medien - Tagungsband Medienforum Ilmenau 2008 (p. 157-183). TU Ilmenau Universitätsbibliothek: Ilmenau.
  • Jöckel, Sven; Schultheiss, Daniel & Schumann, Christina (2009). Medienwirkungsforschung in realweltlichen Zusammenhängen. Das Forschungs-LAN-Konzept. Ein Bericht aus Forschung und Lehre. In Klaus-Peter Fähnrich, Frank Schumacher (Hrsg.), Digitale Spiele in Forschung und Lehre – Beiträge zum Games Summer Camp 2008 (p. 145-150). LIV: Leipzig.
  • Schumann, Christina & Schultheiss, Daniel (2009). Power and stress resistance or adventure and patience? An empirical study on the influence of gratifications sought and gratifications obtained as well as of player skills on the use of various digital game genres. Journal of Gaming & Virtual Worlds, 1(1). (Best Paper Award der TU Ilmenau im Bereich Wirtschafts- und Sozialwissenschaften)
  • Schultheiss, Daniel; Bowman, Nicholas David & Schumann Christina (2008). Community vs. Soloplaying in Multiplayer Internetgames. In Sara Mosberg Iverson (Hrsg.), Proceedings: the [player] conference (p. 452-468). IT University of Copenhagen.
  • Schultheiss, Daniel (2007). Long-term motivations to play MMOGs: A longitudinal study on motivations, experience and behavior. In Akira Baba (Hrsg.), DiGRA 2007 - Situated Play (Proceedings Digital Games Research Association International Conference 2007) (p. 344-348).

Monographs

  • Schultheiss, Daniel (2010). Spielen im Internet: eine Längsschnittstudie zu personellen Variablen, Motivation, Nutzung, Erleben und deren Interdependenzen in verschiedenen Typen internetbasierter digitaler Spiele. TU Ilmenau Universitätsbibliothek: Ilmenau (Dissertation, erhältlich bei Amazon / MV-Buchshop)
  • Schultheiss, Daniel (2009). Im Reich der interstellaren Händler: Internetgames als innovative Spielform - Eine Längsschnittstudie zu Spielmotivationen, Spielerleben und Spielverhalten am Beispiel eines Langzeit Browsergames. TU Ilmenau Universitätsbibliothek: Ilmenau (erhältlich bei Amazon / MV-Buchshop)

Edited books

  • Köster, Jens & Schultheiss, Daniel (2010). Doppelklick statt Doppelherz – Medien für die Zielgruppe 50plus. Universitätsverlag Ilmenau: Ilmenau. (erhältlich bei Amazon / MV-Buchshop)
  • Schultheiss, Daniel (2009). Medienmanagement in der Praxis - Werbewirkungsforschung am Beispiel lokal angepasster Werbemaßnahmen. In Menschen, Märkte, Medien, Management: Berichte aus Forschung und Lehre. (DB-Thueringen).
  • Jöckel, Sven & Schultheiss, Daniel (2008). Die Forschungs-LAN-Party: Ein neues Konzept für Forschung und Lehre am Beispiel der tu_LAN 2008. In Menschen, Märkte, Medien, Management: Berichte aus Forschung und Lehre. (DB-Thueringen).

Reports/Reviews

  • Schultheiss, Daniel (2011). ECREA – Third European Communication Conference, University of Hamburg campus, Hamburg, Germany, 12–15 October 2010. Journal of Gaming & Virtual Worlds, 3(2).
  • Schultheiss, Daniel (2009). Conference Report: DiGRA 2007 – Digital Games Research Association International Conference: Situated Play. Journal of Gaming & Virtual Worlds. 2(1).

Professional magazines

  • Schultheiss, Daniel & Müller, Arne (2011). Gebrauchte Downloads? Online-Gebrauchtmarkt, geht so etwas überhaupt? Gamestar, 07/2011, 100-102.
  • Schultheiss, Daniel & Müller, Arne (2011). Gebrauchte Downloads? Zukunftsszenarien eines digitalen Gebrauchtmarkts. Making Games Magazin, 01/2011, 62-67.
  • Justus, Christian & Schultheiss, Daniel (2010). Erforschung des Erfolgs: Geschäfts- und Erlösmodelle von Browsergames. Making Games Magazin, 02/2010, 54-58.
  • Jöckel, Sven & Schultheiss, Daniel (2008): Spielen für die Wissenschaft - Die Forschungs-LAN-Party. Making Games (ehemals Gamestar/dev), 03/2008, 69-71.

Presentations (peer reviewed)

  • Solf, A., Schultheiss, D., Stäudtner, S. (2014, May). The Application of Gamification Mechanics on Social Media Platforms for Creative Crowdsourcing. Paper presented at SocialCom - The Sixth ASE International Conference on Social Computing, Stanford.
  • Altmann, J., Bauer, N., Göldner, S., Kalka, R., Solf, A. & Schultheiss, D. (2014, March). Collaborative Crowds: A quantitative analysis of collaborative structures on crowdsourcing platforms. Paper presented at the 16th General Online Research (GOR 14), Cologne.
  • Köble, M., Pelikan, A., Schlag, A., Schlott, D., Tautz, M. & Schultheiss, D. (2014, March). “The art of shitstorm”: Factors influencing the level of involvement in impertinent social media discussions. Paper presented at the 16th General Online Research (GOR 14), Cologne.
  • Solf, A. & Schultheiss, D. (2014, March). Creative Processes in Crowdsourcing: A qualitative analysis of problem-solving processes on online crowdsourcing platforms. Paper presented at the 16th General Online Research (GOR 14), Cologne.
  • Schultheiss, D., Blieske, A., Solf, A. & Stäudtner, S. (2013, December). How to encourage the crowd? A Study about User Typologies and Motivations on Crowdsourcing Platforms. Paper accepted for First International Workshop on Crowdsourcing and Gamification in the Cloud - 6th IEEE/ACM International Conference on Utility and Cloud Computing, Dresden.
  • Blieske, A. & Schultheiss, D. (2013, November). Motivations for creative contributions by the crowd. Paper presented at the 11th International Conference Cyberspace, Brno.
  • Schultheiss, D., Strufe, T., Solf, A. & Stäudtner, S. (2013, November). Big Data in the crowd: Real time analysis of crowdsourcing platforms. Paper presented at the 11th International Conference Cyberspace, Brno.
  • Schumann, C., Bowman, N. D. & Schultheiss, D. (2013, June). Studying the Pleasures of the Discerning Gamer: Subjective Quality Judgments as Predictors of Good Video Game Experiences. Paper presented at the 63rd Annual Conference of the International Communication Association, London.
  • Schultheiss, D. & Solf, A. (2013, March). Creative crowds: A meta-analysis of creativity processes in crowdsourcing. Paper presented at the 15th General Online Research (GOR 13), Mannheim.
  • Solf, A. & Schultheiss, D. (2013, March). Motivate the crowd: A qualitative analysis of motivation management on crowdsourcing platforms. Paper presented at the 15th General Online Research (GOR 13), Mannheim.
  • Stäudtner, S., Pöschl, S., Döring, N., Engmann, D. & Schultheiss, D. (2013, March). Fitspiration as a kind of Lifestyle: A Mixed Methods Study about Fitness Blogs on Tumblr. Paper presented at the 15th General Online Research (GOR 13), Mannheim.
  • Schultheiss, D. & Schumann, C. (2013, March). Employed gamers’ motivations and behavior to play in the Internet. Paper presented at the 15th General Online Research (GOR 13), Mannheim.
  • Droszez, L. & Schultheiss, D. (2013, March). “Social Media as Scientific Media“: The use of social media for science communication. Paper presented at the 15th General Online Research (GOR 13), Mannheim.
  • Schultheiss, Daniel & Domogalla, Christopher (2012, December). “Massively Marketing Online?”: Marketing instruments for online games. Paper presented at the 10th International Conference Cyberspace, Brno.
  • Schultheiss, Daniel & Lajter, Christina (2012, December). “Thumbs up for social media marketing?”: Corporate targeting on Facebook. Paper presented at the 10th International Conference Cyberspace, Brno.
  • Stäudtner, Saskia; Schultheiss, Daniel; Bohn, Alexander & Döring, Nicola (2012, December). Opinion Leadership 2.0: Identifying Characteristics of German Facebook Users. Paper presented at the 10th International Conference Cyberspace, Brno.
  • Helm, Maike; Schultheiss, Daniel; Schumann, Christina & Bräuer Marco (2012, October). Funding Online: The Support of Crowd Funded Projects from a Communication based View. Paper presented at the Fourth European Communication Conference (ECREA), Istanbul.
  • Schultheiss, Daniel & Lampeitl, Claudia (2012, March). “Marketing of the future or marketing of the past?”: Music marketing on Facebook. Paper presented at the 14th General Online Research (GOR 12), Mannheim.
  • Stäudtner, Saskia; Bohn, Alexander; Döring, Nicola & Schultheiss, Daniel (2012, March). Opinion Leadership 2.0 – A Quantitative Study on Opinion Leadership in Social Networks. Paper presented at the 14th General Online Research (GOR 12), Mannheim.
  • Müller, Arne & Schultheiss, Daniel (2012, March). “Core or Casual??”: A quantitative survey on usage and gaming history of social gamers. Paper presented at the 14th General Online Research (GOR 12), Mannheim.
  • Helm, Maike & Schultheiss, Daniel (2012, March). Funding 2.0: A quantitative study on motivations to support crowd funded projects. Paper presented at the 14th General Online Research (GOR 12), Mannheim.
  • Schumann, Christina & Schultheiss, Daniel (2012, February). „…auch mal einen Passanten erschießen!“ Zur Authentizität ethisch-moralisch bewertbarer Interaktionen in Computerspielen. „Echtheit, Wahrheit, Ehrlichkeit. Die ethische Frage nach ‘Authentizität’ in der computervermittelten Kommunikation.“  Paper presented at Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe Kommunikations- und Medienethik, Munich.
  • Bowman, Nicholas David; Schultheiss, Daniel & Schumann, Christina (2011, November). “I’m Attached, And I’m A Good Guy/Gal!”: How Character Attachment Influences Pro- and Anti-Social Motivations To Play MMORPGs. Paper presented at the NCA (National Communication Association) 97th Annual Convention, New Orleans.
  • Schultheiss, Daniel (2011, September). MUsE – A Framework for Reception-based Gaming Research. Paper presented at the Fifth Digital Games Research Association International Conference (DiGRA) “Think Design Play”, Utrecht.
  • Schultheiss, Daniel (2011, March). “What a girl wants” - Female playing patterns in Internet-based games. Paper presented at the 13th General Online Research (GOR 11), Düsseldorf.
  • Schultheiss, Daniel; Bowman, Nicholas David & Schumann, Christina (2011, March). “Me, myself and my Avatar?” - Cultural differences of character attachment and usage motivation in MMORPGs. Paper presented at the 13th General Online Research (GOR 11), Düsseldorf.
  • Schultheiss, Daniel; Schumann, Christina & Bowman, Nicholas David (2010, October). “Entertainment for Retirement?”: The Silvergamers - Elderly video gaming in the Internet.  Paper presented at the Third European Communication Conference (ECREA 2010), Hamburg.
  • Bowman, Nicholas David; Schultheiss, Daniel & Schumann, Christina (2010, October). “I feel, therefore I play (and pay)”: The influence of character attachment on Internet game play motivations and economic structures. Paper presented at the Third European Communication Conference (ECREA 2010), Hamburg.
  • Gerlach, Judith; Schultheiss, Daniel & Solf, Anja (2010, May). User-Generated Content in Digital Games: A Multi-Method Study. Paper presented at the 12th General Online Research (GOR 10), Pforzheim.
  • Müller, Arne & Schultheiss, Daniel (2010, May). Ein innovatives Zukunftsszenario eines Gebrauchtmarktes von Videospielen innerhalb digitaler Distributionsplattformen. Paper presented at the DGPuK Jahrestagung 2010, Ilmenau.
  • Schultheiss, Daniel; Bowman, Nicholas David & Schumann, Christina (2008, August). Community vs. Soloplaying in Multiplayer Internetgames. Paper presented at The [Player] Conference 2008, Kopenhagen.
  • Jöckel, Sven; Schultheiss, Daniel & Schumann, Christina (2008, August). Medienwirkungsforschung in realweltlichen Zusammenhängen. Das Forschungs-LAN-Konzept. Paper presented at the Games Summer Camp, Leipzig.
  • Schumann, Christina & Schultheiss, Daniel (2008, July). Quality in video games - players expectations and perceptions of optimal game design. Paper accepted by IADIS International Conference Gaming: Design for Engaging Experience and Social Interaction, Amsterdam.
  • Schumann, Christina & Schultheiss, Daniel (2008, June). Game over durch fehlendes E-Warrior-Talent? Eine empirische Studie über den Einfluss von subjektiven Restriktionen auf die Nutzung von Computerspielen. Paper presented at the Medienforum Ilmenau, Ilmenau.
  • Jöckel, Sven & Schultheiss, Daniel (2008, May). Becoming a Virtual Tycoon. Motivations for Economic Activity in Virtual Worlds. Paper presented at the 58th Annual Conference of the International Communication Association, Montreal.
  • Schultheiss, Daniel; Schumann, Christina & Jöckel, Sven (2008, March). Community in Interactive Online-Entertainment" - A Study about the Importance of Community in several Forms of Interactive Online-Entertainment. Paper presented at the 10th General Online Research (GOR 8), Hamburg.
  • Schultheiss, Daniel (2007, September). Long-term motivations to play MMOGs: A longitudinal study on motivations, experience and behavior. Paper presented at the Third Digital Games Research Association International Conference (DiGRA) "Situated Play", Tokio.
  • Schultheiss, Daniel (2007, June). Im Reich der Weltraumhändler - Motivationen und Spielerleben in Browsergames.  Paper presented at the Second Ilmenauer Forum Medienwissenschaft, Ilmenau.
  • Jöckel, Sven & Schultheiss, Daniel (2007, March). Motivations to stay onboard - An analysis of long-term motivations to play online games. Paper presented at the 9th General Online Research (GOR 7), Leipzig.

Projects

  • Unternehmensinterne Wissensmanagement-Systeme in der Automobilindustrie (Projektleiter)
  • Kooperations- und Netzwerkbeziehungen zur Vermittlung des Potenzials regenerativer Energien mittels moderner technologieorientierter Lernplattformen - VerPEL (Projektleiter)
  • Öffentlichkeitsarbeit für den SV Germania Ilmenau (Betreuung; in Zusammenarbeit mit Sputnic Media Consulting)
  • SolarBiker - Vermittlung von Technischen und Ökologischen Inhalten an Kinder / Jugendliche (Projektmitarbeiter)
  • Öffentlichkeitsarbeit des Bergfestfilms 2009 (Betreuung)
  • tu_LAN 2008: Erste Ilmenauer Forschungs-LAN-Party (Betreuung und Durchführung)

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