http://www.tu-ilmenau.de

Logo TU Ilmenau


You are here

INHALTE

Julian Windscheid, M.A.

Contact

 Tel.: +49 172 1341279

E-mail: Julian.Windscheid@tu-ilmenau.de

 

 

 

 

Curriculum Vitae

Since 07/2016Doctoral candidate at Media and Communication Management Group 
08/2017 - 08/2019Elected representative of the academic mid-level faculty (TU Ilmenau)
07/2016 - 12/2019Research Assistant at Media and Communication Management Group (TU Ilmenau)
10/2014 - 02/2019Lecturer at the University of Passau
01/2014 - 07/2016

Research Assistant at the Chair of Computer-Mediated Communication of University Passau

04/2013 - 03/2016Study of Media and Communication at University Passau (Master´s Degree) 
08/2011 - 04/2012Internship at On Air Promotion, ZDF (Mainz)
10/2009 - 03/2013

Study of Media Production and Media Technology at OTH Amberg-Weiden (Bachelor´s Degree)

Teaching

Universität Passau:

Since 2014: WÜ Neue Medien in Theorie und Praxis/WÜ Ressort- und Vermittlungskunde: Interactive Multimedia

Research

The research is focusing on:

  • (360°-) Videography
  • Digital Media for Learning and Teaching
  • Technology Trends
  • Technology-based Business Models
  • Qualitative and quantitative Methods for empirical social and media research
  • HCI

Projekte:

Publications and Lectures

Publications:

  • Windscheid, J., Stoll, D., Will, A., Sallat, S. (2017) InkluTeach: A Virtual Classroom For Pre-Service Teacher Training. In Proceedings of the EUNIS 23rd Annual Congress 2017: Shaping the Digital Future of Universities. DOI 10.17879/21299722960

  • Hofmann, K., Knieper, T., Tonndorf, K., Windscheid, J. (2016) Smart New World: Über Faszination und Fluch smarter Objekte und intelligenter Umgebungen. In: merz (4/2016) "Internet der Dinge". München: kopaed.

  • Tonndorf, K., Windscheid, J. (2016) Mediengestützte Trainingsangebote in der Rehabilitation von Krebspatienten: Eine Studie zur Wirkung von Hypervideos auf die Vermittlung und Ausführung von Bewegungstrainings. In: "Gesundheitskommunikation im Spannungsfeld zwischen Theorie und Praxis". Baden-Baden: Nomos

  • Tonndorf, K., Handschigl, C., Windscheid, J., Granitzer, M. (2015) The Effect of non-linear Structures on the Usage of Hypervideo for Physical Training. In Proceedings of the IEEE International Conference on Multimedia and Expo –ICME’15.

 

Lectures:

  • Windscheid, J. (2019) The Use Of 360°-Videos In Qualitative Social Research. Presentation at 14th Conference of the European Sociological Association. Manchester, UK, August 2019 (accepted)

  • Windscheid, J., Gossel, B., Will, A. (2019) Media Entrepreneurship: The Role of Emerging Technologies for Media Business Models. Presentation at the emma annual conference 2019 "Media Management and Actionable Knowledge: The Relationship between Theory and Practice". Zypern, Limassol, Juni 2019 (accepted)
  • Windscheid, J., Stoll, D., Gold, B., Will, A. (2019) Digitale Hospitanz: Der Einsatz von 360°-Videos in der Lehrer_innenbildung. Presentation at the CeLeB-Frühjahrstagung 2019 "Videografie in der Lehrer_innenbildung“. Germany, Hildesheim, März 2019

  • Windscheid, J. (2019) Die Komplexitat von 360°-Aufzeichnungen in der qualitativen Sozialforschung. Presentation at the 2. Tagung des Netzwerks Qualitative Methoden zum Thema "Datenvielfalt: Potentiale und Herausforderungen". Austria, Salzburg, April 2019 (accepted)

  • Stoll, D. Windscheid, J. (2019) Die Arbeit mit 360° Videos in der Lehrerbildung. Presentation at the Fachtagung „Perspektive Lehrkraft – Neue Wege im Lehramtsstudium“. Germany, Erfurt, Mai 2019 ((accepted)

  • Windscheid, J., Gossel, B., Will, A. (2018) Let’s talk about tech! – Konsequenzen von Technologietrends für die Medienmanagementforschung. Presentation at the Jahrestagung der Fachgruppe Medienökonomie der DGPuK 2018 "Beyond Digital: Zeit für die global vernetzte Echtzeitmedienwirtschaft - Zeit für neue Theorie?". Paderborn, Deutschland, Oktober 2018

  • Stoll, D., Windscheid, J. (2018) Der Einsatz von 360°-Videos zur Verbesserung von Analyse-, Beobachtungs- und Reflexionskompetenzen. Presentation at the U.EDU Fachtagung „Lehren und Lernen mit digitalen Medien“ Herausforderungern in allen Phasen der Lehrkräftebildung an der TU Kaiserslautern, Oktober 2018

  • Windscheid, J., Will A. (2018) A Web-Based Multi-Screen 360-Degree Video Player For Pre-Service Teacher Training. Presentation at theACM TVX 2018 (Interactive Experiences for Television and Online Video) an der Hanyang University Seoul, Südkorea, Juni 2018

  • Windscheid, J., Will, A. (2018) Change Your Perspective: 360° Video In Video-Based Observation. Posterpresentation at the ICA 2018 “Voices”. Prague, Czech Republic, Mai 2018.

  • Gossel, B., Will, A., Windscheid, J. (2018) The influence of technology trends on business models and value chains of media companies. Presentation at the emma annual conference 2018 “Media Management in the Age of Big Data and High-tech”. Warsaw, Poland, June 2018.

  • Windscheid, J., Stoll, D., Sallat, S., Will, A. (2018) 360°-Videos als Lernmedium fur Inklusion in der Lehrer_innenbildung. Posterpresentation at the Programmworkshop “CHANce GEstalten - Inklusionsorientierung in der Lehrerbildung als Impuls für Entwicklungsprozesse in Hochschulen”. Dortmund, Germany, Feb. 2018.

  • Gossel, B. ,Will, A., Windscheid, J. (2018) Capturing the future! An empirical investigation on trends in technology and a deduction of consequences for media management research. Beitrag auf der World Media Economics and Management Conference 2018 (WMEMC) "Media Management in the Age of Tech Giants:Collaboration or Co-opetition?". Capetown, South Africa, Mai 2018. (accepted)

  • Windscheid, J., Stoll, D., Will, A., Sallat, S. (2017) InkluTeach: A Virtual Classroom For Pre-Service Teacher Training. Beitrag auf der EUNIS 2017 “Shaping the digital futur of universities”. Münster, Germany, June 2017.

  • Gossel, B., Will, A., Windscheid, J. (2017) Trends in technology and the future of media management (reseach)? Beitrag auf der emma annual conference 2017 “Value Creation in Media Markets: Business Models, Clusters and Ecosystems”. Ghent, Belgien, Mai 2017.

  • Gossel, B., Windscheid, J. (2016) Teaching methods meet technology. Embedding hypervideo for future media entrepreneurship education. Beitrag auf der Media Conference 2016 “When media realities and media teaching meet”. Tallinn, Estland, November 2016.

  • Windscheid, J. (2016) Interactive Knowledge Transfer – Eine hypervideo-basierte eLearning-Anwendung zur Vermittlung medientechnischer Kompetenzen an Hochschulen. Beitrag auf dem E-Learning-Tag 2016 „E-Learning trifft Hochschuldidaktik: Erfahrungen aus der Praxis“. Jena, Germany, November 2016.

  • Johann, M., Tonndorf, K., Wiedel, F., Windscheid, J. (2016) #jodlerhelfenjodlern - Enthemmung, Devianz und prosoziales Verhalten in anonymen Kommunikationsräumen. Posterpräsentation auf der Jahrestagung der DGPuK 2016. Leipzig, Deutschland, März 2016.

  • Windscheid, J., Tonndorf, K., Langbauer, M., Keller, A., Knieper, T. (2016) Towards viable business models for media in the 21st century - The case of hypervideo. Beitrag auf der Jahrestagung der emma 2016. Porto, Portugal, Juni 2016.

  • Windscheid, J., Tonndorf, K., Knieper, T. (2016) Interactive Knowledge Transfer - An innovative concept for teaching technical skills by using hypervideo. Beitrag zur Tagung der ECREA Temporary Working Group “Journalism and Communication Education”. Pamplona, Spanien, Mai 2016.

  • Wiedel, F., Johann, M., Windscheid, J., Tonndorf, K. (2016) Anonymous Online Communication between Disinhibition, Self-Disclosure and Social Identity. A Complementary Mixed-Method Study. Beitrag zur Tagung der ICA 2016 Communicating with Power. Fukuoka, Japan, Juni 2016.

  • Johann, M., Tonndorf, K., Wiedel, F., Windscheid, J. (2016) The Continuity of Anonymous Online Communication. What Anonymity Does to Users and What Users Do with Anonymity. Beitrag zur Tagung der ECREA 2016. Prag, Tschechien, November 2016.

  • Tonndorf, K., Windscheid, J. (2015) The Use of Hypervideo in E-Health Applications: The Impact on Usability, Utilization and Competence. Beitrag zur Tagung der ICA 2015 “Communication Across the Life Span.” San Juan, Puerto Rico, Mai 2015.

  • Tonndorf, K., Windscheid, J. (2015) An interactive video application for the rehabilitation prostate cancer patients: evaluating the effect on usability and knowledge. Beitrag zur Tagung der IAMCR 2015 "Hegemony or Resistance? On the Ambiguous Power of Communication". Montreal, Kanada, Juli 2015.

  • Tonndorf, K., Handschigl, C., Windscheid, J., Granitzer, M. (2015) The Effect of non-linear Structures on the Usage of Hypervideo for Physical Training. Posterpresentation at the IEEE International Conference on Multimedia and Expo – ICME’15.

  • Windscheid, J. (2015) Digitales Publizieren - so geht's: Step by Step zum Digial-Magazin. Vortrag auf den Medientagen 2015, München

  • Tonndorf, K., Windscheid, J. (2015) Mediengestützte Trainingsangebote in der Rehabilitation von Krebspatienten: Eine Studie zur Wirkung von interaktivem Video auf die Vermittlung und Ausführung von Bewegungstraining. Dritte Tagung der Ad-Hoc-Gruppe Gesundheitskommunikation in der DGPuk, Lugano.