http://www.tu-ilmenau.de

Logo TU Ilmenau


Ansprechpartner

Manuela Dienemann

Sekretariat

Telefon +49 3677 694653

E-Mail senden

Ihre Position

INHALTE

Dipl.-Medienwiss. Anja Solf

Kontakt

Raum 2317 (EAZ)

Tel.: +49 3677 69 4629

Fax: +49 3677 69 4629

E-Mail: anja.solf@tu-ilmenau.de 

Sprechzeit: Bitte nach Vereinbarung per E-Mail!

Curriculum Vitae

Seit März 2009

Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Fachgebiet Medien- und Kommunikationsmanagement

seit 02/2017 Projektmanagement "Campus Projects"

09/2017-heute Mitarbeit im Projekt Entrepreneurship Education Monitor (Bereich Öffentlichkeitsarbeit)

10/2013-6/2014 Mitarbeit im Gründerforum Ilmenau

(Elternzeit: 2012 und 1/2015-4/2016)

Sept 2008 - Juni 2009Public Relation Specialist bei der Comarch Software AG, Dresden
2008Diplomarbeit zum Thema "User-Innovation-Kommunikation"
2003 - 2008

Studium der Angewandten Medienwissenschaft an der TU Ilmenau

Praktika und Nebentätigkeiten in den Bereichen Journalismus und Public Relations

2000-2003

Ausbildung zur Fremdsprachenkorrespondentin

7/2002-12/2002: Praktikum bei der Malta External Trade Corporation, Malta (u.a. Mitwirken beim Euro Med Workshop on Regional Integration)

Lehre

  • Projektmanagement (Bachelor) - Vorlesung u. Seminar (SoSe 2017, SoSe 2018, WS 18/19)
  • Medienmanagement II (Bachelor) - Seminar (WS 2016/17, WS 2017/18)
  • Forschungsmodul (Bachelor): Creative Crowds (SoSe 2016)
  • Forschungsmodul (Bachelor): Creative Crowds (SoSe 2014)
  • Forschungsmodul (Master): Crowdsourcing and Creativity (WS12/SoSe13)
  • Vertiefungsmodul (Master) : Communication and Innovation (SoSe 2012)
  • Media, Communication and Economy (Master) - Vorlesung (SoSe 2009, SoSe 2010)
  • Forschungsmodul (Master): Innovationskommunikation (WS 09/10)

Forschung

  • Crowdcreation bzw. Crowdsourcing (Forschungsschwerpunkt)

  • Innovationsmanagement u. Innovationskommunikation (Forschungsschwerpunkt)

  • Kreative Ideenentwicklung

 

 

Publikationen und Vorträge

Gossel, B.M.; Schleicher K.; Solf, A.; Krauß, M.; Weber, Ch. & Will, A. (2018a). Eine deskriptive Bestandsaufnahme von Entrepreneurship Education in MINT-Studiengängen in sechs Bundesländern. In: Journal of Technical Education, 6 (1), S.123-140.

Gossel, B.M.; Schleicher K.; Solf, A.; Krauß, M.; Weber, Ch. & Will, A. (2018b). There are still foundations to be laid. An Analysis of Entrepreneurship Education in STEM Degree Programs. Paper präsentiert im Rahmen der 3E2018 Konferenz, 16.-18.5., Enschede (NL).

Solf, A., Schultheiss, D. & Stäudtner, S. (2014). The Application of Gamification Mechanics on Social Media Platforms for Creative Crowdsourcing. In Proceedings for SocialCom - The Sixth ASE International Conference on Social Computing, Stanford, CA, USA.

Solf, A. & Schultheiss, D. (2014, March). Creative Processes in Crowdsourcing: A qualitative analysis of problem-solving processes on online crowdsourcing platforms. Paper presented at the 16th General Online Research (GOR 14), Cologne.

Schultheiss, D., Blieske, A., Solf, A. & Stäudtner, S. (2013). How to encourage the crowd? A Study about User Typologies and Motivations on Crowdsourcing Platforms. In Proceedings of First International Workshop on Crowdsourcing and Gamification in the Cloud - 6th IEEE/ACM International Conference on Utility and Cloud Computing, Dresden, Germany.

Schultheiss, D., Strufe, T., Solf, A. & Stäudtner, S. (2013, November). Big Data in the crowd: Real time analysis of crowdsourcing platforms. Paper presented at the 11th International Conference Cyberspace, Brno.

Brüntje, D. & Solf, A. (2013) Crowdfunding and Co-Creation. What are fruitful interconnections? Crowdinvesting-Conference 2013, 17th April, Berlin.

Solf, A. & Schultheiss, D. (2013) Motivate the Crowd. General Online Research Conference (GOR 13), 4th-6th March 2013, Mannheim.

Schultheiss, D. & Solf, A. (2013) Creative crowds: A meta-analysis of creativity processes in Crowdsourcing. General Online Research Conference (GOR 13), 4th-6th March 2013, Mannheim.

Gerlach, J., Schultheiss, D. & Solf, A. (2011) The Impact of User-generated Content in the Product Management Process of Digital Games. In: Journal of Communication and Computer. Volume 8, Issue 10, pp. 855-862.

Gerlach, J., Schultheiss, D. & Solf, A. (2010) User-Generated Content in Digital Games: A Multi-Method Study. General Online Research Conference (GOR 10), 26th-28th May 2010, Pforzheim.