Technische Universität Ilmenau

Media Content Research - Modultafeln of TU Ilmenau

The module lists provide information on the degree programmes offered by the TU Ilmenau.

Please refer to the respective study and examination rules and regulations for the legally binding curricula (Annex Curriculum).

You can find all details on planned lectures and classes in the electronic university catalogue.

Information and guidance on the maintenance of module descriptions by the module officers are provided at Module maintenance.

Please send information on missing or incorrect module descriptions directly to modulkatalog@tu-ilmenau.de.

module properties module number 5402 - common information
module number5402
departmentDepartment of Economic Sciences and Media
ID of group2551 (Media Research and Political Communication)
module leader Dr. Christoph Kuhlmann
languageDeutsch
term Sommersemester
previous knowledge and experience

keine

learning outcomeDie Studierenden verstehen zunächst die wissenschaftstheoretischen Grundlagen empirischer Forschung. Darauf aufbauend können die Hörer die grundlegenden Kompetenzen zur Anwendung der Methoden Befragung, Beobachtung und Inhaltsanalyse erwerben. Die Studierenden sollen in die Lage versetzt werden, empirische Methoden selbst anzuwenden sowie Anwendungen kritisch zu analysieren.
content- Wissenschaftstheoretische Grundlagen
- Grundlagen der empirischen Kommunikationsforschung (Dimensionale Analyse, Hypothesenbildung, Messen und Skalen, Skalierungsverfahren, Operationalisierung, Stichprobenverfahren etc.)
- Grundlagen der Befragung
- Grundlagen der Beobachtung
- Grundlagen der Inhaltsanalyse
- Forschungsdesigns (Experiment, Längsschnittverfahren)
media of instruction and technical requirements for education and examination in case of online participationBeamer, Presenter, Skript
literature / referencesAtteslander, P. (2000): Methoden der empirischen Sozialforschung. Berlin, New York de Gruyter, 9. Aufl.
Bortz, J. / Döring, N. (1999): Forschungsmethoden und Evaluation. Berlin, Heidelberg: Springer, 2. Aufl.
Diekmann, Andreas (1995): Empirische Sozialforschung. Grundlagen, Methoden, Anwendungen. Berlin: Rowohlt
Friedrichs, Jürgen (1985): Methoden empirischer Sozialforschung. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag, 14. Aufl.
Kromrey, H. (2000): Empirische Sozialforschung. Stuttgart:: Uni-TB, 9. Aufl.
Noelle-Neumann, Elisabeth / Petersen, Thomas (1998): Alle, nicht jeder. Einführung in die Methoden der Demoskopie. München: dtv, 2. Aufl.
Roth, E. (1999): Sozialwissenschaftliche Methoden. München: Oldenbourg, 5. Aufl.
Schnell, R. / Hill, P.B. / Esser, E. (1999): Methoden der empirischen Sozialforschung. München: Oldenbourg, 6. Aufl.
evaluation of teaching

Pflichtevaluation:

Freiwillige Evaluation:

Hospitation:

Details reference subject
module nameMedia Content Research
examination number2400014
credit points2
SWS2
on-campus program (h)22.5
self-study (h)37.5
obligationobligatory module
examwritten pass-fail certificate, 60 minutes
details of the certificate

Klausur (Bonuspunkte für Mitarbeit im Forschungsprojekt)

alternative examination performance due to COVID-19 regulations incl. technical requirements
signup details for alternative examinations
maximum number of participants
Details in degree program Bachelor Medientechnologie 2008
ATTENTION: not offered anymore
module nameMedia Content Research
examination number2400014
credit points2
on-campus program (h)45
self-study (h)15
obligationobligatory module
examwritten pass-fail certificate, 60 minutes
details of the certificate

Klausur (Bonuspunkte für Mitarbeit im Forschungsprojekt)

alternative examination performance due to COVID-19 regulations incl. technical requirements
signup details for alternative examinations
maximum number of participants