Technische Universität Ilmenau

International communicator research - Modultafeln der TU Ilmenau

Die Modultafeln sind ein Informationsangebot zu unseren Studiengängen. Rechtlich verbindliche Angaben zum Verlauf des Studiums entnehmen Sie bitte dem jeweiligen Studienplan (Anlage zur Studienordnung). Bitte beachten Sie diesen rechtlichen Hinweis. Angaben zum Raum und Zeitpunkt der einzelnen Lehrveranstaltungen entnehmen Sie bitte dem aktuellen Vorlesungsverzeichnis.

Modulinformationen zum Modul 101703 - allgemeine Informationen
Modulnummer101703
FakultätFakultät für Wirtschaftswissenschaften und Medien
Fachgebietsnummer 2552 (Medienwissenschaft)
Modulverantwortliche(r)Prof. Dr. Martin Löffelholz
Voraussetzungen
Lernergebnisse
Spezifik im Studiengang Master Medien- und Kommunikationswissenschaft/Media and Communication Science 2013
ModulnameInternational communicator research
Leistungspunkte10
VerpflichtungWahlpflicht
ModulabschlussEinzelleistungen
Details zum Abschluss
Fachinformationen zu Fachnummer 101703 - allgemeine Informationen
Fachnummer101703
FakultätFakultät für Wirtschaftswissenschaften und Medien
Fachgebietsnummer2552 (Medienwissenschaft)
Fachverantwortliche(r)Prof. Dr. Martin Löffelholz
SpracheEnglish
TurnusWintersemester
Vorkenntnisse

Interest in international, political and strategic communication; knowledge in quantitative and qualitative empirical communication research

Lernergebnisse

The participants are able to review relevant literature, outline objectives for empirical research, create research models, conceptualize research designs, carry out empirical studies, present and discuss findings, and write research reports.

Inhalt

The aim of the research seminar is to analyze how diplomats communicate with foreign target groups. The research seminar is based on the results of a preliminary study conducted between October 2018 and August 2019. Participants will evaluate this research and, based on a literature review on soft power, public, digital and cultural diplomacy, nation branding and international public relations, students will design and conduct a follow-up study on diplomatic communication in the digital age.

Medienformen

Powerpoint presentations

Literatur

Adesina, O. S. (2017). Foreign policy in an era of digital diplomacy. Cogent Social Sciences, 3(1), 1297175.

Cha, H.; Kim, B.; Sunha, Y. (2014): Social media’ dialogic communication of foreign embassies in Korea and public diplomacy: Based on dialogic communication theory. Advanced Science and Technology Letters Vol. 63, 175-178.

Harris, B. (2013). Diplomacy 2.0: The future of social media in nation branding. Exchange: The Journal of Public Diplomacy, 4 (1), 1-16.

Jiang, L., & Bjola, C. (2015). Social media and public diplomacy: a comparative analysis of the digital diplomatic strategies of the EU, US and Japan in China. In Digital Diplomacy (pp. 85-102). Routledge.

Kozolanka, K. (2015). Communicating Strategically in Government. In: D. Holtzhausen & A. Zerfass (Eds.): The Routledge Handbook of Strategic Communication (pp. 396-408). New York.

Lewis, B. K.; Nichols, C. (2015). Social Media and Strategic Communication. In: D. Holtzhausen & A. Zerfass (Eds.): The Routledge Handbook of Strategic Communication (pp. 545-560). New York.

Löffelholz, M.; Auer, C. & Srugies, A. (2015). Strategic dimensions of public diplomacy. In: D. Holtzhausen & A. Zerfass (Eds.): The Routledge Handbook of Strategic Communication (pp. 439-458). New York.

Manor, I. (2018). The digitalization of diplomacy: Toward clarification of a fractured terminology. Oxford Digital Diplomacy Research Group, 3-18.

McCluskey, M (2014). The Washington Diplomat: Social Media Helps Diplomats Engage - Online and Off, http://washdiplomat.com/index.php?option=com_content&view=article&id=9963:social-media-helps-diplomats-engage--online-and-off&catid=1514&Itemid=428 (31.08.2018).

Molleda, J.-C.; Kochhar, S. (2015). Global Strategic Communication. In: D. Holtzhausen & A. Zerfass (Eds.): The Routledge Handbook of Strategic Communication (pp. 561-571). New York.

Raupp, J., & Hoffjann, O. (2012). Understanding strategy in communication management. Journal of Communication Management 16 (2), 146–161.

Rugh, W. (2014). Front line public diplomacy: How US Embassies communicate with foreign publics. New York: Palgrave.

Snow, N. & P. M. Taylor (2009). Routledge Handbook of Public Diplomacy. New York.

Sriramesh, K. & D. Vercic (2009) (Eds.). The Global Public Relations Handbook. Theory, Research, and Practice. New York.

Taylor, P. M. (2002). Strategic communications or democratic propaganda? Journalism Studies, 3(3), pp. 437–452.

Taylor, P. M. (2009). Public diplomacy and strategic communications. In N. Snow & P. M. Taylor (Eds.), Routledge Handbook of Public diplomacy (pp. 12–16). New York.

van Dyke, M. A., & Vercic, D. (2009). Public relations, public diplomacy, and strategic communication: An international model of conceptual convergence. In K. Sriramesh & D. Vercic (Eds.), The Global Public Relations Handbook. Theory, research, and practice (pp. 822–842). New York.

Young, L.; Pieterson, W. (2015). Strategic Communication in a Networked World. In: D. Holtzhausen & A. Zerfass (Eds.): The Routledge Handbook of Strategic Communication (pp. 93-112). New York.

Zhang, J. (2013). A Strategic Issue Management (SIM) Approach to Social Media Use in Public Diplomacy. American Behavioral Scientist, 57 (9), 1312-1331.

Zhong, X. & Lu, J. (2013). Public diplomacy meets social media: A study of the U.S. Embassy's blogs and micro-blogs. Public Relations Review, 39 (5), 542-548

Lehrevaluation

Pflichtevaluation:

Freiwillige Simulation:

WS 2017/18 (Seminar)

Spezifik im Studiengang Master Medien- und Kommunikationswissenschaft/Media and Communication Science 2011, Master Medien- und Kommunikationswissenschaft/Media and Communication Science 2013
FachnameInternational communicator research
Prüfungsnummer2500385
Leistungspunkte10
Präsenzstudium (h)67
Selbststudium (h)233
VerpflichtungWahlpflicht
Abschlussalternative Prüfungsleistung
Details zum Abschluss

Frequent and active participation including selected assignments; conceptualizing, conducting and presenting an empirical study; research report (due March 12, 2020) to be sent as pdf-file to martin.loeffelholz@tu-ilmenau.de

Anmeldemodalitäten für alternative PL oder SL

Pflichtevaluation:


Freiwillige Simulation:


WS 2017/18 (Seminar)

max. Teilnehmerzahl20

Informationen und Handreichungen zur Pflege von Modul- und Fachbeschreibungen durch den Modul- oder Fachverantwortlichen finden Sie auf den Infoseiten zum Modulkatalog.