Technische Universität Ilmenau

Media Management 1 - Modultafeln of TU Ilmenau

The Modultafeln have a pure informational character. The legally binding information can be found in the corresponding Studienplan and Modulhandbuch, which are served on the pages of the course offers. Please also pay attention to this legal advice (german only). Information on place and time of the actual lectures is served in the Vorlesungsverzeichnis.

subject properties Media Management 1 in major Bachelor Angewandte Medienwissenschaft 2011
subject number964
examination number2400263
departmentDepartment of Economic Sciences and Media
ID of group 2556 (Media and Communication Management Group)
subject leaderProf. Dr. Andreas Will
term Sommersemester
languageDeutsch
credit points3
on-campus program (h)34
self-study (h)56
Obligationobligatory
examwritten pass-fail certificate
details of the certificate

Klausur 60 min

Signup details for alternative examinations
maximum number of participants
previous knowledge and experience

Grundkenntnisse der allgemeinen BWL (aus der Veranstaltung ABWL für AMW)

learning outcome

Am Ende der Veranstaltung - kennen Sie Besonderheiten von Medienmärkten und Medienunternehmen - erklären Sie medienwirtschaftliche Probleme auf der Grundlage und mit der Hilfe eines gefestigten betriebswirtschaftlichen Fakten-, Theorie- und Methodenwissens - nutzen Sie Ihr Wissen zur Lösung grundlegender medienwirtschaftlicher Aufgabenstellungen - sind Sie in der Lage, neue medienwirtschaftliche Probleme zu charakterisieren und zu strukturieren - beurteilen Sie betriebswirtschaftlich fundiert die Eignung von Lösungsvorschlägen für solche Probleme

content
  • Einführung
  • Konvergenz
  • Konzentration
  • Nachfrage
  • Angebot
  • Werbung
  • Zweiseitige Märkte
  • Strategie
  • Zwei Gastvorträge / Workshops
media of instruction

Vorlesungsfolien werden begleitend online bereitgestellt.

literature / references

- Gläser, Martin: Medienmanagement. München 2008. - Doyle, Gillian: Understanding Media Economics. London 2002. - Homann, Karl; Suchanek, Andreas: Ökonomik – eine Einführung. 2. Auflage, Tübingen 2005. - Kiefer, Marie Luise: Medienökonomik. 2. Auflage, München, Wien 2005. - Gläser, Martin: Medienmanagement. München 2008. - Wirtz, Bernd W.: Medien- und Internetmanagement. 5. Auflage, Wiesbaden 2006. - Heinrich, Jürgen: Medienökonomie, Band 1, 2. Auflage, Wiesbaden 2001. - Heinrich, Jürgen: Medienökonomie, Band 2. Wiesbaden 1999.

evaluation of teaching

Pflichtevaluation:

SS 2007 (Vorlesung)

SS 2008 (Fach)

Freiwillige Evaluation:

SS 2010 (Vorlesung)

SS 2012 (Vorlesung, Fach)

Hospitation: