Technische Universität Ilmenau

Interactive Computer Systems / Virtual Reality - Modultafeln of TU Ilmenau

The module lists provide information on the degree programmes offered by the TU Ilmenau.

Please refer to the respective study and examination rules and regulations for the legally binding curricula (Annex Curriculum).

You can find all details on planned lectures and classes in the electronic university catalogue.

Information and guidance on the maintenance of module descriptions by the module officers are provided at Module maintenance.

Please send information on missing or incorrect module descriptions directly to modulkatalog@tu-ilmenau.de.

module properties Interactive Computer Systems / Virtual Reality in degree program Master Ingenieurinformatik 2009
ATTENTION: not offered anymore
module number236
examination number2200521
departmentDepartment of Computer Science and Automation
ID of group 2252 (Computer Graphics)
module leaderProf. Dr. Beat Brüderlin
term summer term only
languageDeutsch
credit points
on-campus program (h)
self-study (h)
obligationobligatory module
examnone
details of the certificate
alternative examination performance due to COVID-19 regulations incl. technical requirements
signup details for alternative examinations
maximum number of participants
previous knowledge and experienceGrundlagen der Computergrafik
Erwünscht: Objektorientiertes Programmieren
learning outcomeDie Vorlesung nähert sich dem vielschichtigen Thema grafisch interaktiver Mensch-Computerschnittstellen aus verschiedenen Richtungen und schafft dadurch einen Überblick über die Methodiken. Studierende sollen mit den vermittelten Grundagen (nach eventueller Vertiefung im Detail, bzw. mit geeigneten Softwarewerkzeugen) selbständig interaktive Anwendungen entwerfen und umsetzen können.
content1. Teil: Grundzüge der Mensch-Computer Interaktion: Von Eingabegeräten über Betriebssystemunterstützung zur Softwaretechnik. Aspekte der Benutzerfreundlichkeit anhand von Standardsoftware sowie Spezialanwendungen
- Input Handling (logical devices / GKS, request, sampling, event-mode, Vergleich der Methoden)
- Softwaretechnologiekonzepte für GUI: Objekt-orientiertes Event-handling / Widgets
- GUI Design (Anforderungen und Entwurfsgrundsätze)
- Softwaretechnik für GUI: Aspect-orientierter Entwurf vs. objekt-orientierte Methoden, Entwurfsmuster, UIMS
- Diskussion spezieller Interaktions-Konzepte f. 2D- und 3D-Interaktion für das "Desktop Paradigma" (Usability Aspekte, Diskussion der Entwurfsregeln an Beispiel-Anwendungen)
2. Teil beschäftigt sich mit speziellen Geräten und Methoden der Virtuellen und Erweiterten Realität
- Virtual Reality: Grundlagen & Geräte, Tracking Systeme
- Augmented Reality: Geräte und Methoden
media of instruction and technical requirements for education and examination in case of online participationScripte und Folienkopien
literature / references1) Computer Graphics, Principles and Practice. J.D. Foley, A. van Dam, S.K. Feiner, J.F. Hughes, Addison-Wesley, 1991
2) 3D User Interfaces: Theory and Practice, Doug A. Bowman, Ernst Kruijff, Joseph J. Laviola, Addison-Wesley Longman, Amsterdam (26. Juli 2004)
3) Video «Doing with Images Makes Symbols» (Dr. Alan Kay, 1987):
Teil 1: http://www.archive.org/details/AlanKeyD1987
Teil 2: http://www.archive.org/details/AlanKeyD1987_2
4) Design Patterns - Elements of Reusable Object-Oriented Software. Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson und John Vlissides, Addison Wesley 1995
evaluation of teaching

Pflichtevaluation:

SS 2011 (Fach)

Freiwillige Evaluation:

Hospitation:

SS 2011