Technische Universität Ilmenau

Flexible Assembly/ Quality Assurance Laboratory - Modultafeln of TU Ilmenau

The Modultafeln have a pure informational character. The legally binding information can be found in the corresponding Studienplan and Modulhandbuch, which are served on the pages of the course offers. Please also pay attention to this legal advice (german only). Information on place and time of the actual lectures is served in the Vorlesungsverzeichnis.

subject properties Flexible Assembly/ Quality Assurance Laboratory in major Master Maschinenbau 2017
subject number7448
examination number2300486
department
ID of group 2362 (Group for Quality Assurance and Industrial Image Processing)
subject leaderProf. Dr. Gunther Notni
term Wintersemester
language
credit points2
on-campus program (h)22
self-study (h)38
Obligationobligatory elective
examalternative pass-fail certificate
details of the certificate
maximum number of participants
previous knowledge and experience

Inhalte der Vorlesungen zum Thema Qualitätssicherung bzw. Qualitätsmanagement und Flexible Montage, Statistik, Wahrscheinlichkeitsrechnung, Verteilungen

learning outcome

Vertiefung und praktische Übung der Vorlesungsinhalte

Die Studierenen sammeln praktische Erfahrungen in der Anwendung von Werkzeugen und Methoden der Qualitätssicherung und des Qualitätsmanagements.

content

Laborversuche zum Problemkreis der Lehrveranstaltungen "Qualitätssicherung in der Monatge" und "Qualitätssichernde Fertigungsgestaltung und -steuerung".

Vier Versuche:

1. Stichprobenprüfung anhand qualitativer Merkmale (Attributstichprobenprüfung)

2. Audit

3. Qualitätsregelkarten für qualitative Merkmale

4. Prüfprozesseignung/Prümitttelfähigkeitsuntersuchung

media of instruction

Versuchsanleitungen

literature / references


Linß, G.: Qualitätsmanagement für Ingenieure, Fachbuchverlag
Leipzig, 3. Aufl., 2011

 

Linß, G.: Training Qualitätsmanagement, Fachbuchverlag
Leipzig, 3. Aufl., 2011


Linß,
G.: Statistiktraining im Qualitätsmanagement, Fachbuchverlag Leipzig, 2006

evaluation of teaching