Technische Universit├Ąt Ilmenau

Introduction to Communication and Media Studies - Modultafeln of TU Ilmenau

The module lists provide information on the degree programmes offered by the TU Ilmenau.

Please refer to the respective study and examination rules and regulations for the legally binding curricula (Annex Curriculum).

You can find all details on planned lectures and classes in the electronic university catalogue.

Information and guidance on the maintenance of module descriptions by the module officers are provided at Module maintenance.

Please send information on missing or incorrect module descriptions directly to modulkatalog@tu-ilmenau.de.

module properties Introduction to Communication and Media Studies in degree program Bachelor Medientechnologie 2008
ATTENTION: not offered anymore
module number5404
examination number2400010
departmentDepartment of Economic Sciences and Media
ID of group 2555 (Resarch in Public Relations and Communication of Technology)
module leaderProf. Dr. Jeffrey Wimmer
term winter term only
languageDeutsch
credit points2
on-campus program (h)22
self-study (h)38
obligationobligatory module
examwritten examination performance, 90 minutes
details of the certificate
alternative examination performance due to COVID-19 regulations incl. technical requirements
signup details for alternative examinations
maximum number of participants
previous knowledge and experience

keine

learning outcome

Die Vorlesung gibt einen einführenden Überblick über die zentralen Themen, Traditionen, Grundbegriffe und theoretischen Ansätze der Kommunikations- und Medienwissenschaft.

content

Die Vorlesung gibt einen ersten Einblick das System der klassischen Massenmedien (Printmedien, Rundfunk und Internet) und beleuchtet Phänomene öffentlicher Kommunikation. Dabei werden die Grundlagen der Kommunikationswissenschaft als empirische Sozialwissenschaft an der Schnittstelle zwischen theoriegeleiteter Forschung und Gesellschaftskritik einerseits und beruflicher bzw. ökonomischer Praxis andererseits deutlich.

Folgende Fragen stehen im Mittelpunkt:

  • Welche Medien gibt es, wie finanzieren sie sich und wer macht sie?
  • Wie werden Mediengenutzt und wie wirken sie - auf den Einzelnen und die Gesellschaft?
  • Was ist Öffentlichkeit und welche Rolle spielen darin Journalismus, Public Relations und Werbung?
  • Wie hängen Massenmedien und Individual- bzw. Gruppenkommunikation zusammen, z. Bsp. in den Social Media?
media of instruction and technical requirements for education and examination in case of online participation

Power-Point-Präsentation, Video, Audio, Vorlesungsskripte

literature / references

Literaturhinweise erfolgen in den Vorlesungen

evaluation of teaching

Pflichtevaluation:

Freiwillige Evaluation:

WS 2008/09 (Vorlesung, Seminar)

WS 2010/11 (Vorlesung, Seminar)

WS 2011/12 (Seminar)

WS 2012/13 (Seminar)

WS 2013/14 (Seminar)

Hospitation: