Technische Universität Ilmenau

Media and Product Research - Modultafeln of TU Ilmenau

The module lists provide information on the degree programmes offered by the TU Ilmenau.

Please refer to the respective study and examination rules and regulations for the legally binding curricula (Annex Curriculum).

You can find all details on planned lectures and classes in the electronic university catalogue.

Information and guidance on the maintenance of module descriptions by the module officers are provided at Module maintenance.

Please send information on missing or incorrect module descriptions directly to modulkatalog@tu-ilmenau.de.

module properties Media and Product Research in degree program Bachelor Medienwirtschaft 2011
ATTENTION: not offered anymore
module number9126
examination number2400383
departmentDepartment of Economic Sciences and Media
ID of group 2553 (Communication Science)
module leaderProf. Dr. Emese Domahidi
term summer term only
languagedeutsch
credit points2
on-campus program (h)45
self-study (h)15
obligationobligatory module
examwritten examination performance, 90 minutes
details of the certificate

schriftliche Prüfungsleistung / Klausur

signup details for alternative examinations
maximum number of participants
previous knowledge and experience

keine Vorkenntnisse erforderlich

learning outcome

Die Studierenden verstehen den theoretischen Ansatz der Medienproduktion (Klimsa/Krömker). Sie können für ausgewählte Anwendungsfelder aus verschiedenen Medienbranchen den analytischen Zusammenhang zwischen Content (Inhalte), Technik und Organisation aufzeigen und die Anwendbarkeit des theoretischen Ansatzes der Medienproduktion kritisch reflektieren.

content

Vom theoretischen Ansatz der Medienproduktion (Klimsa/Krömker) ausgehend, wird anhand von Beispielen aus verschiedenen Medienbranchen der analytische Zusammenhang zwischen Content (Inhalte), Technik und Organisation aufgezeigt. Die Prozesse der Globalisierung bzw. Internationalisierung und der Konvergenz von Medien werden als Einflussgrößen bei den jeweiligen Themen berücksichtigt. Behandelt werden folgende Themen:

1. Produktforschung: Der Zusammenhang von Content, Technik und Organisation
2. Produktionsprozesse der Medien
3. Konvergenz der Medien und des Content
4. Content Film: Gestaltungsmerkmale und Aussage
5. Content Fernsehen
6. Content Hörfunk
7. Content Presse
8. Content - Games: Computerspieltheorie, Spielindustrie und Spielgenre
9. Content - Web: Soziale Netzwerke
10. Content - Musik

media of instruction

Beamer, Tafel

literature / references

wird in der Lehrveranstaltung bekannt gegeben

evaluation of teaching

Pflichtevaluation:
SS 2012 (Fach)
Freiwillige Evaluation:

Hospitation:

SS 2012