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Publikationen

Veröffentlichungen der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften und Medien ab 2015

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Erstellt: Mon, 18 Jan 2021 09:24:12 +0100 in 0.0499 sec


Molčanov, Nikolaj N.; Kolyškin, Aleksandr V.; Pezoldt, Kerstin; Jakovleva, Tamara V.;
Building a CRM management system in an engineering company to optimize relationships with counterparties (suppliers and subcontractors) :
Postroenie sistemy CRM-menedžmenta v inžiniringovoj kompanii s celьju optimizacii otnošenij s kontragentami (postavščikami i subpodrjadčikami). - In: Ekonomika i upravlenie. - Sankt-Peterburg : Sankt-Peterburgskij universitet technologij upravlenija &ptbov;ekonomiki, ISSN 1998-1627, Bd. 26 (2020), 6, S. 584-596
- Richtiger Name des Verfassers: Nikolaj N. Molčanov

Gänßle, Sophia;
Big data comes to Hollywood - audiovisuelle Medienmärkte im digitalen Zeitalter. - Ilmenau : Institut für Volkswirtschaftslehre, Technische Universität Ilmenau, 2020. - 1 Online-Ressource (30 Seiten). . - (Diskussionspapier. - Nr. 144)

Die Traumfabrik Hollywood dominiert seit Dekaden die internationale Filmindustrie. Die großen amerikanischen Studios produzieren und vertreiben Filme, wobei sie alle Innovationen des 20ten Jahrhundert, von Fernsehen über VHS bis Blu-ray, überstanden haben. Die Digitalisierung bringt tiefgreifende technische Innovationen und damit auch neuen Wettbewerb in den Markt. Die großen Hollywood Studios stehen nun der Konkurrenz von Streamingdiensten wie Netflix und Amazon Prime Video gegenüber. Die digitale Überlegenheit dieser neuen Giganten und deren Umgang mit Daten stellen einen elementaren Unterschied zu den bisherigen Strategien der Studios dar. Dieser Beitrag zeigt die Änderungen auf und analysiert die neue Wettbewerbssituation in der Filmindustrie.



https://www.db-thueringen.de/receive/dbt_mods_00045749
Budzinski, Oliver; Stöhr, Annika;
A ministerial approval for cartels : cooperation for the common good?
Ministererlaubnis für Kartellfälle : Kooperation im Sinne des Gemeinwohls?. - Ilmenau : Institut für Volkswirtschaftslehre, Technische Universität Ilmenau, 2020. - 1 Online-Ressource (38 Seiten). . - (Diskussionspapier. - Nr. 143)

Mit der Umsetzung der 7. Novelle des Gesetzes gegen Wettbewerbsbeschränkungen (GWB) wurde im Jahr 2005 die Ausnahmeregelung des sog. Ministerkartells nach § 8 GWB ersatzlos gestrichen. Ähnlich dem noch bestehenden Instrument der Ministererlaubnis für Fusionen nach § 42 GWB konnte bis dahin der amtierende Bundeswirtschaftsminister aus "überwiegenden Gründen der Gesamtwirtschaft und des Gemeinwohls" (§ 8 (1) GWB) sowie bei unmittelbarer "Gefahr für den Bestand des überwiegenden Teils der Unternehmen eines Wirtschaftszweigs" (§ 8 (2) 1 GWB) eine Ausnahme vom Kartellverbot nach § 1 GWB aussprechen. Im vorliegenden Beitrag werden zunächst die Ausgestaltung und die ökonomische Sinnhaftigkeit des Instrumentes an sich beleuchtet. Dabei wird insbesondere auf potenzielle Gemeinwohlgründe eingegangen, welche in der aktuellen wissenschaftlichen und politischen Diskussion im Vordergrund stehen: Umwelt- und Tierschutz, sowie die Bildung und Unterstützung von sog. National Champion Unternehmen. Abschließend wird ein Vergleich der Instrumente Ministerkartell und Ministererlaubnis für Fusionen vorgenommen, welcher zeigt, dass ein ministererlaubtes Kartell häufig weniger starke negative Wettbewerbswirkungen hätte, als eine irreversible Fusion. Aus ökonomischer Sicht wäre somit ein Ersatz des vieldiskutierten Instrumentes Ministererlaubnis nach § 42 GWB durch eine Regelung zur Ausnahmeerlaubnis von Kartellen zu erwägen. Allerdings würde jedes derartige Instrument erheblicher Absicherungen gegen eine ungeeignete oder missbräuchliche Anwendung bedürfen, ohne welche ein Verzicht die bessere Lösung darstellt.



https://www.db-thueringen.de/receive/dbt_mods_00045681
Breuer, Johannes; Wulf, Tim; Mohseni, Rohangis;
New formats, new methods: computational approaches as a way forward for media entertainment research. - In: Media and communication : open access journal.. - Lisbon : Cogitatio, ISSN 2183-2439, Bd. 8 (2020), 3, S. 147-152

The rise of new technologies and platforms, such as mobile devices and streaming services, has substantially changed the media entertainment landscape and continues to do so. Since its subject of study is changing constantly and rapidly, research on media entertainment has to be quick to adapt. This need to quickly react and adapt not only relates to the questions researchers need to ask but also to the methods they need to employ to answer those questions. Over the last few years, the field of computational social science has been developing and using methods for the collection and analysis of data that can be used to study the use, content, and effects of entertainment media. These methods provide ample opportunities for this area of research and can help in overcoming some of the limitations of self-report data and manual content analyses that most of the research on media entertainment is based on. However, they also have their own set of challenges that researchers need to be aware of and address to make (full) use of them. This thematic issue brings together studies employing computational methods to investigate different types and facets of media entertainment. These studies cover a wide range of entertainment media, data types, and analysis methods, and clearly highlight the potential of computational approaches to media entertainment research. At the same time, the articles also include a critical perspective, openly discuss the challenges and limitations of computational methods, and provide useful suggestions for moving this nascent field forward.



https://doi.org/10.17645/mac.v8i3.3530
Budzinski, Oliver; Grebel, Thomas; Wolling, Jens; Zhang, Xijie;
Drivers of article processing charges in open access. - In: Scientometrics : an international journal for all quantitative aspects of the science of science, communication in science and science policy.. - Dordrecht [u.a.] : Springer Science + Business Media B.V., ISSN 1588-2861, Bd. 124 (2020), 3, S. 2185-2206

https://doi.org/10.1007/s11192-020-03578-3
Döring, Nicola;
How is the COVID-19 pandemic affecting our sexualities? An overview of the current media narratives and research hypotheses. - In: Archives of sexual behavior : the official publication of the International Academy of Sex Research.. - Dordrecht [u.a.] : Springer Science + Business Media B.V, ISSN 1573-2800, Bd. 49 (2020), 8, S. 2765-2778

https://doi.org/10.1007/s10508-020-01790-z
Döring, Nicola; Mohseni, Rohangis; Walter, Roberto;
Design, use, and effects of sex dolls and sex robots: scoping review. - In: Journal of medical internet research : international scientific journal for medical research, information and communication on the internet ; JMIR.. - Richmond, Va. : Healthcare World, ISSN 1438-8871, Vol. 22 (2020), no. 7, e18551, p. 1-28

https://doi.org/10.2196/18551
Budzinski, Oliver; Haucap, Justus;
Kartellrecht und Ökonomik: Institutions matter!. - In: Recht und Ökonomie. - Baden-Baden : Nomos, (2020), S. 331-361

https://doi.org/10.5771/9783845266671-331
Fechner, Frank;
Ökonomische Auswirkungen des Medienrechts. - In: Recht und Ökonomie. - Baden-Baden : Nomos, (2020), S. 133-148

https://doi.org/10.5771/9783845266671-133
Schneider, Frank M.; Domahidi, Emese; Dietrich, Felix;
What is important when we evaluate movies? : insights from computational analysis of online reviews. - In: Media and communication : open access journal.. - Lisbon : Cogitatio, ISSN 2183-2439, Bd. 8 (2020), 3, S. 153-163
. - ([Gold Open Access Universität Mannheim])

The question of what is important when we evaluate movies is crucial for understanding how lay audiences experience and evaluate entertainment products such as films. In line with this, subjective movie evaluation criteria (SMEC) have been conceptualized as mental representations of important attitudes toward specific film features. Based on exploratory and confirmatory factor analyses of self-report data from online surveys, previous research has found and validated eight dimensions. Given the large-scale evaluative information that is available in online users' comments in movie databases, it seems likely that what online users write about movies may enrich our knowledge about SMEC. As a first fully exploratory attempt, drawing on an open-source dataset including movie reviews from IMDb, we estimated a correlated topic model to explore the underlying topics of those reviews. In 35,136 online movie reviews, the most prevalent topics tapped into three major categories - Hedonism, Actors' Performance, and Narrative - and indicated what reviewers mostly wrote about. Although a qualitative analysis of the reviews revealed that users mention certain SMEC, results of the topic model covered only two SMEC: Story Innovation and Light-heartedness. Implications for SMEC and entertainment research are discussed.



http://dx.doi.org/10.17645/mac.v8i3.3134