Technische Universität Ilmenau

Media Management and Communication Theories - Modultafeln der TU Ilmenau

Die Modultafeln sind ein Informationsangebot zu den Studiengängen der TU Ilmenau.

Die rechtsverbindlichen Studienpläne entnehmen Sie bitte den jeweiligen Studien- und Prüfungsordnungen (Anlage Studienplan).

Alle Angaben zu geplanten Lehrveranstaltungen finden Sie im elektronischen Vorlesungsverzeichnis.

Informationen und Handreichungen zur Pflege von Modulbeschreibungen durch die Modulverantwortlichen finden Sie unter Modulpflege.

Hinweise zu fehlenden oder fehlerhaften Modulbeschreibungen senden Sie bitte direkt an modulkatalog@tu-ilmenau.de.

Modulinformationen zu Modulnummer 200801 - allgemeine Informationen
Modulnummer200801
FakultätFakultät für Wirtschaftswissenschaften und Medien
Fachgebietsnummer2556 (Medien- und Kommunikationsmanagement)
Modulverantwortliche(r)Prof. Dr. Andreas Will
SpracheEnglisch
TurnusWintersemester
Vorkenntnisse
Lernergebnisse und erworbene Kompetenzen

- Students have a deeper understanding of advanced theories in communication science and media management
- Students are able to asses and compare theoretical conceptualizations of communication science and media management
- Students have acquired the ability to critically evaluate theoretical approaches.
- Students are prepared for theory-based research in communication science and media management


InhaltMiddle
range theories (i.e. gatekeeping, framing, agenda setting, news values)

- Action
theories (i.e. rational choice, constructivism)
-
Organization theories (i.e. newsroom as organization, editorial management
- Systems
theories (i.e. social system theory)
-
Integrative social theories (i.e. field theory, structuration theory)
- Normative
theories (i.e. journalism and democracy)
- Critical
theories (i.e. political economy)
- Cultural
theories (i.e. communication and journalism as cultural discourse and practice)
- New
economic theories (i.e. new economic sociology, economics of singularities)
-
Management theories (i.e. resource based view, dynamic capabilities)
-
Postmodern theories (i.e. organizational becoming, sensemaking)
- Strategy
theories (i.e. strategic management, strategy as practice) 
-
Leadership theories (i.e. traits, behavioural, transactional, transformational)
- Technology
theories (i.e. technology acceptance)
-
Innovation theories (i.e. diffusion of innovation, adaption-innovation)
- Media
entrepreneurship theories (i.e. effectuation, opportunity creation/discovery)

Medienformen und technische Anforderungen bei Lehr- und Abschlussleistungen in elektronischer Form

Moodle:https://moodle2.tu-ilmenau.de/course/view.php?id=3647 ,Texts, Powerpoint-Slides, Internet Links, Videos

Technische Voraussetzungen: https://intranet.tu-ilmenau.de/site/vpsl-pand/SitePages/Handreichungen_Arbeitshilfen.aspx

Literatur

. Erjavec, Karmen; Zajc, Jozica (2011). A Historical Overview of Approaches to Journalism Studies. Medij. is-traz., god. 17, br. 1-2, p. 9-29.

. Löffelholz, Martin (2008). Heterogeneous - Multi-dimensional - Competing. Theoretical approaches to jour-nalism - an overview. Löffelholz, Martin; Weaver, David (eds.): Global Journalism Research. Malden, Oxford, Victoria: Blackwell, p. 15-27.

. Reese, Stephen D. (2016). Theories of Journalism. Communication: Oxford Research Encyclopedias, p. 1-24. DOI: 10.1093/acrefore/9780190228613.013.83

. Steensen, Steen; Ahva, Laura (2015). Theories of Journalism in a Digital Age, Journalism Practice, 9:1, p. 1-18, DOI: 10.1080/17512786.2014.928454

. Albarran, Alan B.; Mierzejewska, Bozena and Jung, Jaemin (eds. 2018). Handbook of media management and economics. New York, NY: Routledge.

. Albarran, Alan B. (2016). The media economy. New York, NY: Routledge

. Rohn, Ulrike and Evens Tom (eds.)(2020). Media Management Matters: Challenges and Opportunities for Bridging Theory and Practice. New York, NY: Routledge.

Lehrevaluation
Spezifik Referenzmodul
ModulnameMedia Management and Communication Theories
Prüfungsnummer2500558
Leistungspunkte5
SWS2 (2 V, 0 Ü, 0 P)
Präsenzstudium (h)22.5
Selbststudium (h)127.5
VerpflichtungPflichtmodul
Abschlussmündliche Prüfungsleistung, 15 Minuten
Details zum Abschluss
Alternative Abschlussform aufgrund verordneter Corona-Maßnahmen inkl. technischer Voraussetzungen

Technische Voraussetzungen: https://intranet.tu-ilmenau.de/site/vpsl-pand/SitePages/Handreichungen_Arbeitshilfen.aspx

Anmeldemodalitäten für alternative PL oder SL
max. Teilnehmerzahl
Spezifik im Studiengang Master International Business Economics 2021
ModulnameMedia Management and Communication Theories
Prüfungsnummer2500558
Leistungspunkte5
Präsenzstudium (h)45
Selbststudium (h)105
VerpflichtungWahlmodul
Abschlussmündliche Prüfungsleistung, 15 Minuten
Details zum Abschluss
Alternative Abschlussform aufgrund verordneter Corona-Maßnahmen inkl. technischer Voraussetzungen

Technische Voraussetzungen: https://intranet.tu-ilmenau.de/site/vpsl-pand/SitePages/Handreichungen_Arbeitshilfen.aspx

Anmeldemodalitäten für alternative PL oder SL
max. Teilnehmerzahl
Spezifik im Studiengang Master Media and Communication Science 2021, Master Medienwirtschaft 2021
ModulnameMedia Management and Communication Theories
Prüfungsnummer2500558
Leistungspunkte5
Präsenzstudium (h)22
Selbststudium (h)128
VerpflichtungPflichtmodul
Abschlussmündliche Prüfungsleistung, 15 Minuten
Details zum Abschluss
Alternative Abschlussform aufgrund verordneter Corona-Maßnahmen inkl. technischer Voraussetzungen

Technische Voraussetzungen: https://intranet.tu-ilmenau.de/site/vpsl-pand/SitePages/Handreichungen_Arbeitshilfen.aspx

Anmeldemodalitäten für alternative PL oder SL
max. Teilnehmerzahl