Technische Universität Ilmenau

Security in Embedded Systems - Modultafeln der TU Ilmenau

Die Modultafeln sind ein Informationsangebot zu den Studiengängen der TU Ilmenau.

Die rechtsverbindlichen Studienpläne entnehmen Sie bitte den jeweiligen Studien- und Prüfungsordnungen (Anlage Studienplan).

Alle Angaben zu geplanten Lehrveranstaltungen finden Sie im elektronischen Vorlesungsverzeichnis.

Informationen und Handreichungen zur Pflege von Modulbeschreibungen durch die Modulverantwortlichen finden Sie unter Modulpflege.

Hinweise zu fehlenden oder fehlerhaften Modulbeschreibungen senden Sie bitte direkt an modulkatalog@tu-ilmenau.de.

Modulinformationen zu Security in Embedded Systems im Studiengang Master Informatik 2013
Modulnummer200134
Prüfungsnummer2200828
FakultätFakultät für Informatik und Automatisierung
Fachgebietsnummer 2231 (Rechnerarchitektur und eingebettete Systeme)
Modulverantwortliche(r)Prof. Daniel Ziener
TurnusSommersemester
SpracheEnglisch
Leistungspunkte5
Präsenzstudium (h)45
Selbststudium (h)105
VerpflichtungWahlmodul
Abschlussmündliche Prüfungsleistung, 20 Minuten
Details zum Abschluss
Alternative Abschlussform aufgrund verordneter Corona-Maßnahmen inkl. technischer Voraussetzungen
Prüfungsgespräch (mündliche Abschlussleistung) in Distanz nach §6a PStO-AB
Dauer: 20 Minuten
Technische Voraussetzung: webex
Anmeldemodalitäten für alternative PL oder SL
max. Teilnehmerzahl
Vorkenntnisse

computer engineering, basic knowledge in embedded systems

Lernergebnisse und erworbene Kompetenzen

Learning Goals

  • The students have knowledge about types of attacks.
  • The students have knowledge about detection of atacks.
  • The students have knowledge about prevention of attacks.
  • The students have knowledge about countermeasures against attacks.

 

Expertise

. The students can show the influence of attacks and the corresponding countermeasures on the dependability of embedded systems

. The students can describe the different countermeasures of attacks

. The students can summarize different security facilities and measures for embedded systems

. The students can show the overhead (area, time) of security facilities

. The students can classify different types of attack on embedded systems

 

Social Competence

. The students can develop concepts in groups with subsequent implementations

Autonomy

. The students can acquire new knowledge from specific literature and associate this knowledge with other classes.

Inhalt

 

Background:

Due to increasing networking of embedded systems, the protection of such systems against attacks on stored or processed data as well as implementation details is an increasingly important but also challenging task. The protection of embedded systems against known as well as new sophisticated attack possibilities is the subject of this lecture. It shows what attacks exist, what countermeasures can be taken and how to design secure embedded systems.

 

Course coverage:

  • Attack scenarios
    • Examples of attack scenarios
    • Attacks on cryptographic algorithms and their implementations
  • Code injection attacks
    • Different type of code injection attacks
    • Countermeasures
  • Invasive physical attacks
    • Microprobing
    • Prevention and detection of single event effects
    • Reverse engineering
    • IP Protection
    • Watermarking
  • Non-invasive logical attacks
    • Phishing
    • Forged authenticity
    • Countermeasures
  • Non-invasive physical attacks
    • Eavesdroping
    • Side-channel attacks
  • Case study: Security in automotive applications
Medienformen und technische Anforderungen bei Lehr- und Abschlussleistungen in elektronischer Form

slides (presentation+download), exercises (download), examples

Moodle: https://moodle2.tu-ilmenau.de/course/view.php?id=3796

 

 

Literatur

- Catherine H. Gebotys, Security in Embedded Devices. Springer 2010.
- Benoit Badrignans et al., Security Trends for FPGAs. Springer 2011.
- Daniel Ziener, Techniques for Increasing Security and Reliability of IP Cores Embedded in FPGA and ASIC Designs. Dr. Hut 2010.

Lehrevaluation