Technische Universität Ilmenau

Numerical Mathematics 1/2 - Modultafeln of TU Ilmenau

The Modultafeln have a pure informational character. The legally binding information can be found in the corresponding Studienplan and Modulhandbuch, which are served on the pages of the course offers. Please also pay attention to this legal advice (german only).
Information on the room and time of planned courses can be found in the e-calendar of events. Courses and examinations that are not listed in the e-calendar of events are planned "by appointment". A list of the events concerned can be found here: courses, examinations.

subject properties Numerical Mathematics 1/2 in major Bachelor Mathematik 2013
subject number100435
examination number2400496
departmentDepartment of Mathematics and Natural Sciences
ID of group 241 (Institute for Mathematics)
subject leaderProf. Dr. Hans Babovsky
term Sommersemester
languagedeutsch
credit points10
on-campus program (h)79
self-study (h)221
Obligationobligatory
examwritten examination performance, 90 minutes
details of the certificate
Signup details for alternative examinations
maximum number of participants
previous knowledge and experience

Grundvorlesungen Mathematik 1. und 2. Semester, Theorie der gewöhnlichen Differentialgleichungen.

learning outcome

Der Student beherrscht die grundlegenden Verfahren zur Numerischen Analysis und zur Numerik gewöhnlicher Differentialgleichungen. Er versteht ihre algorithmische Umsetzung und ist in der Lage, sie auf dem Computer zu implementieren.

content

Numerische Analysis: nichtlineare Gleichungssysteme, Interpolation, numerische Integration.

Numerik gewöhnlicher Differentialgleichungen: Ein- und Mehrschrittverfahren für Anfangswertprobleme, Schießverfahren für Randwertprobleme.

media of instruction

Tafel, Vorlesungsskript.

literature / references

P. Deuflhard, A. Hohmann: Numerische Mathematik I: Eine algorithmische Einführung, de Gruyter, 2008.

P. Deuflhard, F. Bornemann: Numerische Mathematik II: Integration gewöhnlicher Differentialgleichungen, de Gruyter, 2008.

 

evaluation of teaching