Technische Universität Ilmenau

Quantitative Methods in Communication Studies - Modultafeln of TU Ilmenau

The module lists provide information on the degree programmes offered by the TU Ilmenau.

Please refer to the respective study and examination rules and regulations for the legally binding curricula (Annex Curriculum).

You can find all details on planned lectures and classes in the electronic university catalogue.

Information and guidance on the maintenance of module descriptions by the module officers are provided at Module maintenance.

Please send information on missing or incorrect module descriptions directly to modulkatalog@tu-ilmenau.de.

module properties Quantitative Methods in Communication Studies in degree program Bachelor Medienwirtschaft 2015
module number100001
examination number2400488
departmentDepartment of Economic Sciences and Media
ID of group 2551 (Media Research and Political Communication)
module leader Dr. Christoph Kuhlmann
term summer term only
languagedeutsch
credit points3
on-campus program (h)34
self-study (h)56
obligationobligatory module
examnone
details of the certificate

Klausur (max. 100 Punkte). Ein Teil der Klausur (max. 20%) erfolgt im Einfachauswahlverfahren („Multiple Choice”). max. 15 Bonuspunkte für Mitarbeit im Forschungsprojekt

Falls pandemiebedingt nicht durchführbar: Schriftliche Gruppenhausarbeit

alternative examination performance due to COVID-19 regulations incl. technical requirements
signup details for alternative examinations
maximum number of participants
previous knowledge and experience

Einführung in die Kommunikationswissenschaft

learning outcome

Die Studierenden kennen den Forschungsprozess und haben einen Überblick über die grundlegenden Methoden und Untersuchungsdesigns der empirischen Kommunikationsforschung. Sie haben vertiefte Kenntnisse im Bereich der Umfrageforschung und sind in der Lage diese Methode der Datenerhebung zur Lösung von medienpraktischen- und kommunikationswissenschaftlichen Problemen zielgerichtet einzusetzen.

content

Die Grundlagen der wichtigsten quantitativen empirischen Methoden der Kommunikations-forschung (Befragung, Beobachtung, Inhaltsanalyse) sowie der grundlegenden Untersuchungsdesigns (Querschnitt, Längsschnitt, Experiment) werden vermittelt.

Das gewonnene Wissen über den Forschungsprozess und die Datenerhebung wird am Beispiel der Befragung in den Begleitseminaren in einem praktischen Forschungsprojekt angewendet.

 The basic principles of the most important quantitative empirical methods of communication research (survey, observation, content analysis) and the fundamental designs of research (cross section, longitudinal section, experiment) are communicated.

The obtained knowledge about the process of research and the collection of data are applied in a questionnaire, which is developed in the accompanying seminar.

media of instruction and technical requirements for education and examination in case of online participation

Webex, Moodle: https://moodle2.tu-ilmenau.de/course/index.php?categoryid=477

 

literature / references
  • Diekmann, Andreas (2006): Empirische Sozialforschung: Grundlagen, Methoden, Anwendungen. 15. Aufl. Orig.-Ausg. - Reinbek: Rowohlt-Taschenbuch-Verlag.
  • Schnell, Rainer/Hill, Paul B./Esser, Elke (2005): Methoden der empirischen Sozialforschung. 7. völlig überarb., erw. Aufl. - München u.a.: Oldenbourg.
  • Brosius, Bernd/Koschel, Friederike (2002): Methoden der empirischen Kommunikationsforschung. eine Einführung. Wiesbaden: VS.
evaluation of teaching

Pflichtevaluation:

Freiwillige Evaluation:

SS 2013 (Vorlesung)

Hospitation: