Technische Universität Ilmenau

Media Management 1 - Modultafeln of TU Ilmenau

The module lists provide information on the degree programmes offered by the TU Ilmenau.

Please refer to the respective study and examination rules and regulations for the legally binding curricula (Annex Curriculum).

You can find all details on planned lectures and classes in the electronic university catalogue.

Information and guidance on the maintenance of module descriptions by the module officers are provided at Module maintenance.

Please send information on missing or incorrect module descriptions directly to modulkatalog@tu-ilmenau.de.

module properties Media Management 1 in degree program Bachelor Medienwirtschaft 2015
module number964
examination number2400263
departmentDepartment of Economic Sciences and Media
ID of group 2556 (Media and Communication Management)
module leaderProf. Dr. Andreas Will
term summer term only
languageDeutsch
credit points2
on-campus program (h)22
self-study (h)38
obligationobligatory module
examwritten pass-fail certificate
details of the certificate

Klausur 60 min

alternative examination performance due to COVID-19 regulations incl. technical requirements
signup details for alternative examinations
maximum number of participants
previous knowledge and experience

Grundkenntnisse der allgemeinen BWL (aus der Veranstaltung ABWL für AMW)

learning outcome

Am Ende der Veranstaltung - kennen Sie Besonderheiten von Medienmärkten und Medienunternehmen - erklären Sie medienwirtschaftliche Probleme auf der Grundlage und mit der Hilfe eines gefestigten betriebswirtschaftlichen Fakten-, Theorie- und Methodenwissens - nutzen Sie Ihr Wissen zur Lösung grundlegender medienwirtschaftlicher Aufgabenstellungen - sind Sie in der Lage, neue medienwirtschaftliche Probleme zu charakterisieren und zu strukturieren - beurteilen Sie betriebswirtschaftlich fundiert die Eignung von Lösungsvorschlägen für solche Probleme

content
  • Einführung
  • Konvergenz
  • Konzentration
  • Nachfrage
  • Angebot
  • Werbung
  • Zweiseitige Märkte
  • Strategie
  • Zwei Gastvorträge / Workshops
media of instruction and technical requirements for education and examination in case of online participation

https://moodle2.tu-ilmenau.de/enrol/index.php?id=1054

Technische Voraussetzungen: https://intranet.tu-ilmenau.de/site/vpsl-pand/SitePages/Handreichungen_Arbeitshilfen.aspx

literature / references

- Gläser, Martin: Medienmanagement. München 2008. - Doyle, Gillian: Understanding Media Economics. London 2002. - Homann, Karl; Suchanek, Andreas: Ökonomik – eine Einführung. 2. Auflage, Tübingen 2005. - Kiefer, Marie Luise: Medienökonomik. 2. Auflage, München, Wien 2005. - Gläser, Martin: Medienmanagement. München 2008. - Wirtz, Bernd W.: Medien- und Internetmanagement. 5. Auflage, Wiesbaden 2006. - Heinrich, Jürgen: Medienökonomie, Band 1, 2. Auflage, Wiesbaden 2001. - Heinrich, Jürgen: Medienökonomie, Band 2. Wiesbaden 1999.

evaluation of teaching

Pflichtevaluation:

SS 2007 (Vorlesung)

SS 2008 (Fach)

Freiwillige Evaluation:

SS 2010 (Vorlesung)

SS 2012 (Vorlesung, Fach)

Hospitation: