Technische Universität Ilmenau

Media Economics 1 - Modultafeln of TU Ilmenau

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module properties Media Economics 1 in degree program Master Medienwirtschaft 2018
module number6297
examination number2500089
departmentDepartment of Economic Sciences and Media
ID of group 2541 (Economic Theory)
module leaderProf. Dr. Oliver Budzinski
term winter term only
languageEnglisch
credit points5
on-campus program (h)34
self-study (h)116
obligationobligatory module
examalternative examination performance
details of the certificate

Das Modul Medienökonomie wird in einer gemeinsamen schriftlichen Prüfung (120 Minuten) zu Medienökonomie 1 und 2 zum Ende des Sommersemesters sowie durch eine lehrveranstaltungsbegleitende Semesterarbeit (Hausarbeit) im Wintersemester geprüft. Beide Prüfungen müssen einzeln bestanden werden und gehen zu gleichen Anteilen in die Gesamtnote ein.

Für die Studierenden der Fächer Wirtschaftsinformatik und Medien- und Kommunikationswissenschaft besteht die Prüfungsleistung in einer lehrveranstaltungsbegleitenden Semesterarbeit (Hausarbeit) und einer Präsentation dieser Arbeit im Wintersemester.

alternative examination performance due to COVID-19 regulations incl. technical requirements
signup details for alternative examinations

Die Anmeldung zur alternativen semesterbegleitenden Abschlussleistung erfolgt über das Prüfungsverwaltungssystem (thoska) außerhalb des zentralen Prüfungsanmeldezeitraumes. Die früheste Anmeldung ist generell ca. 2-3 Wochen nach Semesterbeginn möglich. Der späteste Zeitpunkt für die An- oder Abmeldung von dieser konkreten Abschlussleistung ist festgelegt auf den (falls keine Angabe, erscheint dies in Kürze):

  • signup begins: 05.11.2021
  • signup ends: 12.11.2021
  • resignation not after: 12.11.2021
  • last modification of this information: 15.10.2021
maximum number of participants
previous knowledge and experience

Mikroökonomie

learning outcome

Die Studierenden kennen und verstehen gängige Forschungsthemen der ökonomischen Analyse von Medienmärkten inklusive der hier üblichen Theorien, Modelle und Methoden. Zudem kennen und verstehen sie die einschlägigen Regulierungen des Wettbewerbs in Medienmärkten. Sie sind in der Lage

  • die erlernten Modelle und Methoden auf dazu passende Probleme der Medienökonomik eigenständig anzuwenden.
  • aktuelle wissenschaftliche und wirtschaftspolitisch-regulatorische Probleme mit Hilfe der gängigen wissenschaftlichen Methoden und Theorien zu analysieren und zu bewerten.
  • wissenschaftliche Theorien und Methoden mit relevanten realen und kontrafaktischen Problemstellungen zu synthetisieren und wirtschaftstheoretische und -politische Schlussfolgerungen eigenständig zu ziehen.

Die Studierenden erwerben und vertiefen die Kompetenzen, die erarbeiteten Fragestellungen und Ergebnisse in Form einer Semesterarbeit zu präsentieren und im Rahmen einer schriftlichen Prüfung anzuwenden.

content

1. Introduction


2. The Economics of Commercial Internet Platforms
 
2.1 Making Money with Free Contents and Services I: Modern Platform Economics
 
2.2 Making Money with free Contents and Services II: The Economics of Personalized Data
 
2.3 Applications and Examples
 
2.4 Changes in Commercial Supply and Demand Patterns: Media Convergence and the Long Tail


3. The Economics of News Markets


4. The Economics of Entertainment Markets
 
4.1 Superstars and Celebrities
 
4.2 Pop Internationalism: Convergence of Preferences and Cultures? 


5. Intellectual Property Rights and Digital Media

 

You can find all information about the course here:

https://moodle2.tu-ilmenau.de/course/view.php?id=468

media of instruction and technical requirements for education and examination in case of online participation

PowerPoint-Animation; Gruppenarbeit; Fallstudien; Projektarbeit; Übungsaufgaben

literature / references

- Adler, M. (1985), Stardom and Talent, in: American Economic Review, Vol. 75, 208-212.

- Albarran, A. B. (2002), Media Economics, 2nd Edition, Ames: Iowa State Press

- Albarran, A.B. et al. (2012/eds.), Handbook of Media Management and Economics, London: Routledge.

- Anderson, S. P. & Gabszewicz, J. J. (2006), The Media and Advertising: A Tale of Two-Sided Markets, in: Handbook of the Economics of Art and Culture, Vol. 1, Amsterdam: Elsevier, 567-614.

- Anderson, S. P. & McLaren, J. (2012), Media Mergers and Media Bias with Rational Consumers, in: Journal of the European Economic Association, Vol. 10 (4), 831-859.

- Andersson, A. E. & Andersson, D. E. (2006), The Economics of Experiences, the Arts and Entertainment, Cheltenham: Elgar.

- Belleflamme, P. & Peitz, M. (2012), Digital Piracy: Theory, in: The Oxford Handbook of the Digital Economy, Oxford: OUP, 489-530.

- Budzinski, O. & Lindstädt, N. (2010), Neue Konzepte zur Analyse von Medienmärkten: die Theorie mehrseitiger Märkte, in: Wirtschaftswissenschaftliches Studium (WiSt), Vol. 39 (9), 436-443.

- Budzinski, O. & Monostori, K. (2012), Intellectual Property Rights and the WTO: Innovation Dynamics, Commercial Copyrights and International Governance, in: International Law Research, Vol. 1 (1), 102-118.

- Cave, M.E. et al. (2008/eds.), Handbook of Telecommunications Economics, 2 Volumes, Bingley: Emerald.

- Elberse, A. (2008), Should You Invest in The Long Tail?, in: Harvard Business Review, Vol. 86 (7/8), 88-96.

- Evans, D. S. & Schmalensee, R. (2007), The Industrial Organization of Markets with Two-Sided Platforms, in: Competition Policy International, Vol. 3 (1), 151-179.

- Ferreira, F. & Waldfogel, J. (2013), Pop Internationalism: Has Half a Century of World Music Trade Displaced Local Culture? in: The Economic Journal, Vol. 123, 634-664.

- Franck, E. & Nüesch, S. (2007), Avoiding ‘Star Wars’: Celebrity Creation as Media Strategy, in: Kyklos, Vol. 60 (2), 211-230.

- Ginsburgh, V. A. & Throsby, D. (2006), Handbook of the Economics of Art and Culture, Amsterdam: North-Holland.

- Haucap, J. & Heimeshoff, U. (2013), Google, Facebook, Amazon, Ebay: Is the Internet Driving Competition or Market Monopolization? DICE Discussion Paper 83, Düsseldorf.

- Hoskins, C., McFayden, S. & Finn, A. (2004), Media Economics, London: Sage.

- Peitz, M. & Waldfogel, J. (2012), The Oxford Handbook of the Digital Economy, Oxford: Oxford University Press.

- Rochet, J.-C. & Tirole, J. (2006), Two-Sided Markets : A Progress Report, in: Rand Journal of Economics, Vol. 37 (3), 645-667.

- Rosen, S. (1981), The Economics of Superstars, in: American Economic Review, Vol. 71 (5), 845-858.

- Shy, O. (2002), The Economics of Network Industries, Cambridge: Cambridge
University Press.

Weitere Literatur gemäß Vorlesungsmaterialien. 

evaluation of teaching

Pflichtevaluation:

Freiwillige Evaluation:

WS 2010/11 (Vorlesung)

Hospitation: