Technische Universität Ilmenau

Microfluidics - Interactive curriculae of TU Ilmenau

The interactive curriculae provide information on the degree programmes offered by the TU Ilmenau.

Please refer to the respective study and examination rules and regulations for the legally binding curricula (Annex Curriculum).

You can find all details on planned lectures and classes in the course catalogue.

Please note that this page is no longer updated. All modules and study plans from PO version 2021 onwards (Bachelor and Master study programs) are now available on the Campus Portal.

module properties Microfluidics in degree program Master Regenerative Energietechnik 2016
ATTENTION: not offered anymore
module number351
examination number2300547
departmentDepartment of Mechanical Engineering
ID of group 2346 (Engineering Thermodynamics)
module leaderProf. Dr. Christian Cierpka
term winter term only
languageDeutsch
credit points4
on-campus program (h)45
self-study (h)75
obligationelective module
examwritten pass-fail certificate, 90 minutes
details of the certificate
link to Moodle course
teacher
signup details for alternative examinations
maximum number of participants
previous knowledge and experience

solide Grundkenntnisse in Mathematik und Physik
Strömungsmechanik von Vorteil

learning outcome

Die Studierenden sollen einen Einblick in komplexe Strömungsvorgänge in Natur und Technik auf kleinen Skalen bekommen, die im Rahmen der Strömungsmechanik und Aerodynamikvorlesungen nicht abgebildet werden können. Dazu gehören die Auslegung und Anwendung mikrofluidischer Systeme in der Verfahrenstechnik, Biologie und Medizin, Mehrphasenströmungen und Strömungen mit Wärme- und Stofftransport in der Verfahrenstechnik. Vorlesungsziel ist den Studierenden das Verständnis der Unterschiede zwischen mikroskopischer und makroskopischer Fluiddynamik zu vermitteln. Sie sollen die zugrunde liegenden Phänomene kennen lernen und deren gezielte Nutzung für verschiedene Anwendungen ableiten können. Zudem sollen laseroptische Messtechniken zur Strömungscharakterisierung vorgestellt werden und deren Besonderheiten diskutiert werden. Im Rahmen der Übung werden sowohl einfache Berechnungen durchgeführt, als auch kleine Experimente zur Strömungscharakterisierung selber durchgeführt.

content
  • Hydrodynamik und Skalierung

  • Diffusion und Mischen

  • Oberflächenspannung und Kapillarität

  • Elektrohydrodynamik

  • Bauteile und Fertigungsverfahren

  • optische Strömungscharakterisierung

 

media of instruction and technical requirements for education and examination in case of online participation

Tafel, Powerpoint, Videos, ergänzendes Material auf Moodle

literature / references
  • Introduction to Microfluidics, Patrick Tabeling, Oxford University Press, 2011

  • Theoretical Microfluidics, Henrik Bruus, Oxford University Press, 2007

  • Mikrofluidik, Nam-Trung Nguyen, Teubner, 2004

  • Fundamentals and Applications of Microfluidics, Nam-Trung Nguyen, Steven T. Wereley, Artech House, 2006

evaluation of teaching