Technische Universität Ilmenau

Reception Research and Quantitative Methods in Communication Studies - Modultafeln of TU Ilmenau

The module lists provide information on the degree programmes offered by the TU Ilmenau.

Please refer to the respective study and examination rules and regulations for the legally binding curricula (Annex Curriculum).

You can find all details on planned lectures and classes in the electronic university catalogue.

Information and guidance on the maintenance of module descriptions by the module officers are provided at Module maintenance.

Please send information on missing or incorrect module descriptions directly to modulkatalog@tu-ilmenau.de.

module properties Reception Research and Quantitative Methods in Communication Studies in degree program Bachelor Medienwirtschaft 2015
module nameReception Research and Quantitative Methods in Communication Studies
module number100610
departmentDepartment of Economic Sciences and Media
ID of group 2551 (Media Research and Political Communication)
module leader Dr. Christoph Kuhlmann
credit points5
obligationobligatory module
requirements

keine

certificate of the modulealternative examination performance
details of the certificate

Rezeptionsforschung: Abgabe schriftlicher Aufgaben zu den Einführungen in die Theorien. Diese müssen fristgerecht abgegeben werden und werden mit insgesamt max. 30 Punkten bewertet.

 

Quantitative Methoden: Klausur, 90 Minuten. Ein Teil der Klausur (max. 20%) erfolgt im Einfachauswahlverfahren („Multiple Choice”). max. 15 Bonuspunkte für Mitarbeit im Forschungsprojekt

 

alternative examination performance due to COVID-19 regulations incl. technical requirements
signup details for alternative examinations
learning outcome

Quantitative Methoden:


Die Studierenden kennen den Forschungsprozess und haben einen Überblick über die grundlegenden Methoden und Untersuchungsdesigns der empirischen Kommunikationsforschung. Sie haben vertiefte Kenntnisse im Bereich der Umfrageforschung und sind in der Lage diese Methode der Datenerhebung zur Lösung von medienpraktischen und kommunikationswissenschaftlichen Problemen zielgerichtet einzusetzen.


 


Rezeptionsforschung:


Die Studierenden sind in der Lage, die Theorien, Ansätze und methodischen Vorgehensweisen der Mediennutzungs- und Medienwirkungsforschung zu verstehen und zu erklären. Die Studierenden können die Befunde der empirischen Forschungsliteratur im Bereich der Mediennutzungs- und Medienwirkungsforschung unter Berücksichtigung methodischer Fragestellungen verstehen und bewerten. Die Studierenden sind befähigt, die Theorien sowie die Resultate dieser Studien für die Lösung von medien- und kommunikatiospraktischen sowie kommunikationswissenschaftlichen Problemen anzuwenden und für die Konzeption von Forschungsprojekten einzusetzen.

The module contains the following subjects:
reception research
credit points2
obligationobligatory module
certificate of the module
term Sommersemester
Quantitative Methods in Communication Studies
credit points3
obligationobligatory module
certificate of the module
term Sommersemester