Univ.-Prof. Dr. habil. Norbert Bach
Oeconomicum, 2nd floor, room 3019
Helmholtzplatz 3
98693 Ilmenau
+49 3677 69-4065
Office hours: Every Wednesday by appointment
Curriculum vitae and list of publications(as of 10/2020)
About the person
Univ.-Prof. Dr. habil. Norbert Bach has been appointed full professor and Head of the Research Group Management & Organization at TU Ilmenau in April 2008. Since October 2016 he in addition holds the office of the Director of the Institute of Business Administration. Since 2019, he has headed the study program committees for Industrial Engineering (BA/M.Sc.) and Business Administration with Technical Orientation (TBWL).
From July 2012 to December 2013, Prof. Bach was Dean of Teaching and Learning of the then Department of Business and Economics (WW). During this time, in addition to his duties as Dean of Teaching & Learning and QM Officer, he was instrumental in promoting the merger with the Institute for Media and Communication Sciences (IfMK) and the founding of the Department of Economics and Media (WM). Subsequently, in 2014 and 2015, he shaped the post-merger integration of the two units as Founding Dean of the new Department WM. During his deanship, he was a member of the Senate and the Administrative Board of TU Ilmenau, which he chaired for one year.
From 2008 until its closure at the end of 2017, Prof. Bach was Adjunct Professor at the Graduate School of Business at Curtin University of Technology in Perth, Western Australia. Since 2018, he has been cooperating with the School of Business & Law at Edith Cowan University.
In addition to his work at TU Ilmenau, Prof. Bach is a founding partner and managing director of the management consultancy excellence-in-change GmbH & Co. KG (Gießen and Münster).
Courses
- Management 1 - Fundamentals of Corporate Management (Bachelor)
- Management 2 - Methods and Techniques of Corporate Management (Bachelor)
- Management 4 - Motivation and Leadership (Master)
- Management 5 - Strategic Management & Entrepreneurship (Master)
- Research seminars for bachelor programs
- Research seminars for master programs
- Theses
Publications
Anton, K.; Bach, N.; Weiß, U. (2010): Unternehmenskultur als Erfolgsfaktor im Change Management: eine empirische Untersuchung der Messbarkeit der Unternehmenskultur im Change Management anhand der KUK. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.
Bach, N. (2008): Effizienz der Führungsorganisation deutscher Konzerne. Wiesbaden: Gabler.
Bach, N.; Becker, L.; Danner, M. (2002): Arbeitsbuch Personalmanagement (4. Aufl.). Gießen: Ferber.
Bach, N.; Brehm, C.; Buchholz, W.; C.; Petry, T. (2017): Organisation: Gestaltung wertschöpfungsorientierter Architekturen, Prozesse und Strukturen (2. Aufl.). Wiesbaden: Springer Gabler.
Bach, N. (2000): Mentale Modelle als Basis von Implementierungsstrategien: Konzepte für ein erfolgreiches Change Management (2. Aufl.). Ilmenau: ilmedia, 2010. Zugl.: JLU Gießen, Diss., 1999. Verfügbar unter: www.db-thueringen.de/servlets/DocumentServlet
Bach, N. (2007): Umsetzung des Konzernleitungsauftrags in der Führungsorganisation deutscher Konzerne: Eine Analyse mit Fokus auf Corporate Function und Corporate Service Einheiten. Habilitationsschrift am Fachbereich Wirtschaftswissenschaften der Justus-Liebig-Universität Gießen.
Krüger, W. & Bach, N. (Hrsg.) (2014): Excellence in Change: Wege zur Strategischen Erneuerung (5. Auflage), Wiesbaden: Gabler.
Bach, N.; Buchholz, W.; Eichler, B. (Hrsg.) (2010): Geschäftsmodelle für Wertschöpfungsnetzwerke (2. Aufl.), Ilmenau: ilmedia.
Bach, N. & Buchholz, W. (Hrsg.) (seit 2006): Strategische Unternehmensführung. Buchreihe. Wiesbaden: Springer.
Bach, N.; Buchholz, W.; Eichler, B. (2010): Geschäftsmodelle für Wertschöpfungsnetzwerke: Begriffliche und konzeptionelle Grundlagen. In: N. Bach; W. Buchholz; B. Eichler (Hrsg.), Geschäftsmodelle für Wertschöpfungsnetzwerke (2. Aufl., S. 1-20), Ilmenau: ilmedia.
Bach, N. & Homp, C. (2009): Strategische Optionen der Erneuerung. In: W. Krüger (Hrsg.), Excellence in Change: Wege zur strategischen Erneuerung (4. Aufl., S. 117-142), Wiesbaden: Gabler.
Bach, N. & Steinhaus, H. (2009): Controlling der Strategischen Erneuerung. In: W. Krüger (Hrsg.), Excellence in Change: Wege zur strategischen Erneuerung (4. Aufl., S. 337-366), Wiesbaden: Gabler.
Bach, N. (2009): Einstellungen und Verhalten der betroffenen Mitarbeiter. In: W. Krüger (Hrsg.), Excellence in Change: Wege zur strategischen Erneuerung (4. Aufl., S. 193-229), Wiesbaden: Gabler.
Bach, N. (2009): Produkt- und Technologiezyklus basierte Planung des Produktportfolios. In: C. Schmahl & R. Gleich (Hrsg.), Produkt-Portfolio-Management (S. 41-64), Lichtenberg: Harland Media.
Bach, N. (2008): Triebkräfte im Markt für Interim Management. In: H. Dahl & A. Riedel (Hrsg.), Praxis-Handbuch Interim Management (S. 17-30), Frechen: Datakontext.
Weinhold, W.; Hädrich, V.; Bach, N. (2006): Organisations-Controlling bei der Deutsche Bahn AG. In: A. v. Werder; J. Grundei; H. Stöber (Hrsg.), Organisations-Controlling (S. 169-186), Wiesbaden: Gabler.
Bach, N. & Biemann, T. (2004): Geschäftsprozessmanagement in Deutschland: Ergebnisse einer Befragung im April 2004. In: H. Ellringmann & H. J. Schmelzer (Hrsg.), Geschäftsprozessmanagement Inside (S. 1-27), München: Hanser.
Bach, N. (2003): Vernetzung als strategische Option in der deutschen Leiterplattenindustrie. In: N. Bach; W. Buchholz; B. Eichler (Hrsg.), Geschäftsmodelle für Wertschöpfungsnetzwerke (S. 331-345), Wiesbaden: Gabler.
Krüger, W. & Bach, N. (2003): Prozessorganisation. In: H.-P. Wruk & H. Ellringmann (Hrsg.), Praxishandbuch Umweltschutzmanagement (Ergänzungslieferung August 2003, Abschnitt 4.2.5 – 17 Seiten), Köln: Dt. Wirtschaftsdienst.
Bach, N. (2002): Controlling von Transformationsprozessen. In: W. Krüger (Hrsg.), Excellence in Change: Wege zur strategischen Erneuerung (2. Aufl., S. 293-313), Wiesbaden: Gabler.
Bach, N. (2002): Mitarbeiter als Betroffene. In: W. Krüger (Hrsg.), Excellence in Change: Wege zur strategischen Erneuerung (2. Aufl., S. 165-192), Wiesbaden: Gabler.
Bach, N. (2002): Structure follows Strategy: Grundweisheit auch im E-Business? In: W. Dangelmeier; A. Emmrich; D. Kaschula (Hrsg.), Modelle im E-Business (S. 527-545), Paderborn: Fraunhofer-Anwendungszentrum Logistikorientierte Betriebswirtschaft.
Krüger, W. & Bach, N. (2001): Geschäftsmodelle und Wettbewerb im e-Business. In: W. Buchholz & H. Werner (Hrsg.), Supply Chain Solutions: Best Practices im E-Business (S. 29-51), Stuttgart: Schäffer-Pöschel.
Bach, N. & Brehm, C. (2000): Wandlungscontrolling. In: W. Krüger (Hrsg.), Excellence in Change: Wege zur strategischen Erneuerung (S. 327-361), Wiesbaden: Gabler.
Bach, N. (2000): Wandel individuellen und kollektiven Mitarbeiterverhaltens. In: W. Krüger (Hrsg.), Excellence in Change: Wege zur strategischen Erneuerung (S. 223-260), Wiesbaden: Gabler.
Bach, N. & Krüger, W. (1997): Aufgabenanalyse und Stellenbeschreibung als Instrumente des Organisators. In: RKW-Handbuch der Führung (S. 1-26), Kennzeichen 1512, Lfg. 1/08.
Krüger, W. & Bach, N. (1997): Aufgabenanalyse und Stellenbeschreibung als Instrumente des Organisators [erschienen in russischer Sprache]. In: B. M. Genkin (Hrsg.), Arbeitswissenschaft (S. 10-20), St. Petersburg.
Krüger, W. & Bach, N. (1997): Lernen als Instrument des Unternehmenswandels. In: Dr. Wieselhuber & Partner (Hrsg.), Handbuch lernende Organisation (S. 23-31), Wiesbaden: Gabler.
Krüger, W. & Bach, N. (1997): Charakteristik organisatorischer Regelungen. In: RKW-Handbuch der Führung (S. 1-16), Kennzeichen 1852, erste Ergänzungslieferung 2006.
Specht, G.; Bach, N.; Gerhard, B. (1995): Conflict in Technical Product Innovation Projects and its Impact on Innovation Success. In: M. Bergadaà (Hrsg.): Marketing Today and for the 21st Century (S. 1111-1130), Paris.
Maurer, M.; Bach, N.; Oertel, S. (2022) Forced to go virtual. Working-from-home arrangements and their effect on team communication during COVID-19 lockdown, German Journal of Human Resource Management (in press).
Bach, N. & Galvin, P. (2020): A third dimension in the mirror? How senior managers design products and organizations. In: Strategic Change, 29(1), S.25-33.
Galvin, P.; Burton, N.; Bach, N.; Rice, J. (2020): How the rate of change and control of a modular product architecture impact firm?level outcomes. In: Strategic Change, 29(1), S. 67-76.
Galvin, P.; Burton, N.; Singh, P. J.; Sarpong, D., Bach, N.; Teo, S. (2020): Network rivalry, Competition and Innovation. In: Technological Forecasting and Social Change, 161, S. 1-10.
Meißner, D.; Burton, N.; Galvin, P.; Sarpong, D.; Bach, N. (2020): Understanding cross border innovation activities: The linkages between innovation modes, product architecture and firm boundaries. In: Journal of Business Research (in press).
Bach, N.; Gürtler, O.; Prinz, J. (2009): Incentive effects in tournaments with heterogeneous competitors: an analysis of the Olympic Rowing Regatta in Sydney 2000. In: Management Revue, 20(3), S. 239-253.
Bach, N.; Calais, P.; Calais, M. (2001): Marketing residential grid-connected PV systems using a Balanced Scorecard as a marketing tool. In: Renewable Energy, 22(1-3), S. 211-216.
Bach, N. (1999): Properties of Slow Viscous Flow Past a Cylinder. In: Journal of Applied Mathematics and Mechanics, 79(S1), S. 243-244.
Bach, N. & Buchholz, W. (1998): Innovatie, Proces of Project? In: PEM Kluwer BedrijfsInformatie, 14(2), S. 57-65.
Bach, N.; Crane, L. J.; Miller, J. J. H. (1995): The Effect of Riblets in Stagnation Point Flow. In: Journal of Applied Mathematics and Mechanics, 75(S1), S. 377-378.
Bach, N. & Maurer, M. (2018): Postbürokratie. In: WISU - Das Wirtschaftsstudium, 47(5), S. 561.
Bach, N. & Kraft, S. (2011): Handlungskompetenzen erfolgreicher Fabrikplaner: Ergebnisse einer empirischen Studie zum Berufsbild des Fabrikplanungsberaters. In: Werkstattstechnik, 101(4), S. 226-230.
Bach, N. & Sterner, M. (2011): Potenziellen Bewerbern in den Kopf schauen: Was das Employer Branding von der Hirnforschung lernen kann. In: Personalführung, 44(9), S. 58-62, 64.
Bach, N. (2010): Wertefundament entlastet Führungskräfte. In: Bank Information, 37(8), S. 30-32.
Bach, N.; Pauli, A.; Giardini, A.; Fassbender, P. (2009): Persönlichkeitseigenschaften von Restrukturierungsexperten: Unterscheiden sich Interim Manager von Linienmanagern? In: Die Betriebswirtschaft, 69(1), S. 31-44.
Völpel, M. & Bach, N. (2008): Der Chief-Restructuring Officer: Master-Krisenmanager oder alter Wein in neuen Schläuchen? In: KSI Krisen-, Sanierungs- und Insolvenzberatung, 4(4), S. 149-154.
Bach, N. & von Wirth, M. (2007): Wertschöpfungsstrategien von Logistikdienstleistern: Eine Analyse auf Basis der Geschäftsmodellsystematik nach Heuskel. In: Logistik Management, 9(1), S. 20-33.
Bach, N. (2006): Analyse der empirischen Balanced Scorecard Forschung im deutschsprachigen Raum. In: Zeitschrift für Controlling und Management (ZfCM), 50(5), S. 298-304.
Bach, N. (2006): Geschäftsprozesse als Geschäftstreiber: Kommentar zur Definition von Geschäftsprozessen in der Praxis. In: QZ Qualität und Zuverlässigkeit, 51(3), S. 24.
Bach, N.; Kraft, S.; Krüger, W.; Müssig, B.; Achenbach, A. (2006): Konzeptionelle Integration und methodische Berücksichtigung personeller Barrieren am Beispiel der Fabrikplanung der Siemens AG. In: Zeitschrift für wirtschaftlichen Fabrikbetrieb (ZWF), 101(10), S. 566-570.
Bach, N. (2005): WISU-Check up Geschäftsprozess-Management. In: WISU - Das Wirtschaftsstudium, 34(5), S. 643-644.
Bach, N. (2004): Damit der Kurs stimmt: Mängel in Geschäftsprozessen Deutscher Hersteller. In: QZ Qualität und Zuverlässigkeit, 49(11), S. 20-25.
Krüger, W. & Bach, N. (1999): Vorsprünge im Wettbewerb durch integriertes Management von Wissen und Wandel. In: Industrie Management, 15(6), S. 59-63.
Bach, N. & Homp, C. (1998): Objekte und Instrumente des Wissensmanagements. In: Zeitschrift Führung + Organisation, 67(3), S. 139-146.
Bach, N. & Buchholz, W. (1997): Innovation als Projekt oder Prozess? In: Zeitschrift Führung + Organisation, 66(6), S. 340-347.
Karau, I. & Bach, N. (2005): Balanced Scorecard: historische Entwicklung und Verbreitungsgrad in Deutschland. In: Organisations- und Verwaltungsforschung 1/2005, S. 11-21.
Biemann, T. & Bach, N. (2004): Infraservices als Alternative zum Outsourcing. Stand und Entwicklungsperspektiven. In: Organisations- und Verwaltungsforschung 2/2004, S. 11-18.
Biemann, T. & Bach, N. (2004): Infraservices als Alternative zum Outsourcing. Stand und Entwicklungsperspektiven. In: Spiegel der Forschung, 21. Jg. (2004), Heft 2, S. 52-57.
Biemann, T.; Weiß, J.; Bach, N. (2004): Infraservices – Alternative zum Outsourcing. Unternehmen bringen interne Dienstleister an den Markt. Baumgartner & Co. Business Consultants GmbH, Hamburg.
Bach, N. (2002): Zukunftsfähige Organisation: Stand und Entwicklungstrends in deutschen Unternehmen und Verwaltungen. In: Organisations- und Verwaltungsforschung 2/2002, S. 9-22.
Bach, N. & Buchholz, W. (2000): Zukunftsfähige Organisation: Stand und Entwicklungstrends in Deutschen Unternehmen. Hrsg. CSC PLOENZKE AG, Wiesbaden.
Bach, N. (2000): Auf der Welle des Wandels surfen. In: Ploenzke News, Heft 39, Projekte III/2000, S. 24-25.
Bach, N.; Galvin, P.; Burton, N. (2020): How firm boundary choices alter over time: building a dynamic model for the UK Pension Industry. Annual Meeting of the academy of Management (AOM), Boston.
Maurer, M.; Bach, N.; Oertel, S. (2020): Change in formal structure and its effects on the centrality of organizational members in the communication network. 36. EGOS Colloquium, Hamburg.
Maurer, M.; Bach, N.; Oertel, S. (2020): Changes in formal structure and how they affect intra-organizational networks over time. 16. Workshop on New Institutionalism in Organization Theory, Odense.
Maurer, M.; Bach, N.; Oertel, S. (2020): The knowing architects of their own demise? How middle managers react to divergent organizational change. 44. Workshop der Wissenschaftlichen Kommission Organisation (WK ORG) (VHB), Frankfurt a. M.
Maurer, M. & Bach, N. (2019): What does it take to trigger changes in organizational identity? Lessons learned in a fourth generation family business. 43. Workshop der Wissenschaftlichen Kommission Organisation (WK ORG) (VHB), Münster.
Maurer, M., Bach, N. & Oertel, S. (2019): Middle management as target of change: Middle managers and their role in implementing post-bureaucratic structures. 35th EGOS Colloquium, Edinburgh.
Bach, N. & Galvin, P. (2011): How does organizational design affect the use of plural governance forms? A theoretical analysis of antecedents and constraints. 11th Annual Meeting of the European Academy of Management (EURAM), Tallinn.
Bach, N. & Galvin, P. (2011): When to interface with which market? Transactional determinants of upstream and downstream plural mode governance. 11th Annual Meeting of the European Academy of Management (EURAM), Tallinn.
Bach, N. & Krämer, S. (2011): Asset specificity, modular architectures, and plural mode governance. An empirical analysis in the wine industry. 11th Annual Meeting of the European Academy of Management (EURAM), Tallinn.
Bach, N. & Galvin, P. (2010): How does organizational design affect the use of plural governance forms? A theoretical analysis of antecedents and constraints. 72. Jahrestagung des Verbands der Hochschullehrer für Betriebswirtschaftslehre, Bremen.
Bach, N. & Prinz, J. (2010): Non scholae sed vitae discimus: An empirical analysis of learning efforts and strategic behaviour of graduate students. Herbstworkshop der Kommission Personalwesen im Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaftslehre, Rauischholzhausen.
Bach, N. & Sterner, M. (2010): Implikationen neuroökonomischer Erkenntnisse für das Employer Branding. Herbstworkshop 2010 der Kommission Personalwesen im Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaftslehre, Rauischholzhausen.
Bach, N. & Galvin, P. (2009): Theoretical analysis of governance mode choices at the activity level. Annual Meeting of the Academy of Management, Chicago.
Bach, N. & Galvin, P. (2009): Theoretical analysis of governance mode choices at the activity level. Workshop der Kommission Organisation im Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaftslehre, Berlin.
Bach, N.; Gürtler, O.; Prinz, J. (2009): Incentive Effects in Tournaments with heterogeneous Competitors: An analysis of the Olympic rowing regatta in Sydney 2000. Annual Meeting of the Academy of Management, Chicago.
Steinhaus, H. & Bach, N. (2009): Wirkungen von Mitarbeiterbeteiligungen: Eine Analyse auf Basis der Sozialtheorie von James S. Coleman. Herbstworkshop der Kommission Personalwesen im Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaftslehre, Hamburg.
Bach, N. & Biemann, T. (2008): External market interaction of internal service operations. 28th Annual Meeting of the Strategic Management Society, Köln.
Bach, N. & Biemann, T. (2008): The effect of service type on market entry and long-term success of previously internal services. Annual Meeting of the Academy of Management, Anaheim.
Bach, N. (2008): Success factors of ui-cooperations: A fourth generation innovation process perspective. 8th International Conference Science-to-Business-Marketing “Extracting the Value out of University- Industry Interaction” (gefördert vom Stifterverband für die Deutsche Wissenschaft), Münster.
Bach, N.; Gürtler, O.; Prinz, J. (2008): Anreizeffekte in Turnieren mit heterogenen Teilnehmerfeldern: eine Analyse der Olympischen Ruderregatta 2000 in Sydney. Herbstworkshop der Kommission Personalwesen im Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaftslehre, Hamburg.
Bach, N.; Pauli, A.; Giardini, A.; Fassbender, P. (2007): Persönlichkeitseigenschaften von Interim Managern. Unterscheiden sich Restrukturierungsexperten von Linienmanagern? Herbstworkshop der Kommission Personalwesen im Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaftslehre, Essen.
Bach, N. & Biemann, T. (2006): Bringing Internal Service Operations to the Market. 68. Jahrestagung des Verbands der Hochschullehrer für Betriebswirtschaftslehre, Dresden.
Bach, N. & Biemann, T. (2006): Bringing Internal Service Operations to the Market. Annual Conference on Corporate Strategy, Berlin.
Bach, N. & Biemann, T. (2005): Externalization of Internal Services: Success Factors and Evolution Patterns in German Organizations. Annual Conference on Corporate Strategy, Vallendar.
Bach, N. (2002): eic-partner: success story of an orchestrator business model [panel presentation]. 22th Annual Meeting of the Strategic Management Society, Paris.
Bach, N. (2002): Structure follows Strategy: Grundweisheit auch im E-Business? 4. Paderborner Frühjahrstagung des Fraunhofer Anwendungszentrums für Logistikorientierte Betriebswirtschaftslehre, Paderborn.
Bach, N. & Buchholz, W. (2001): Surviving and Thriving in Electronic Markets. International Conference Management in Chemistry, Münster.
Buchholz, W. & Bach, N. (2001): The Evolution of Netsourcing Business Models: Learning from the Past and Exploiting Future Opportunities. 21th Annual Meeting of the Strategic Management Society, San Francisco.
Krüger, W.; Bach, N.; Buchholz, W. (2000): Organizing for the Future: Conceptual Framework and Empirical Evidence of Successful German Companies. 20th Annual Meeting of the Strategic Management Society, Vancouver.
Bach, N; Calais, P.; Calais, M. (1999): Marketing residential grid-connected PV systems using a Balanced Scorecard as a marketing tool. World Renewable Energy Conference, Perth.
Bach, N. (1996): Fluid Properties in Slow Viscous Flow. Jahrestagung der Gesellschaft für Angewandte Mathematik und Mechanik, Regensburg.
Specht, G.; Bach, N.; Gerhard, B. (1995): Conflict in Technical Product Innovation Projects and its Impact on Innovation Success. 24th European Marketing Academy Conference, Paris.
Bach, N.; Crane, L. J.; Miller, J. J. H. (1994): The Effect of Riblets in Stagnation Point Flow. Jahrestagung der Gesellschaft für Angewandte Mathematik und Mechanik, Braunschweig.