Google Search
Philipp Jahn
Secretary
Phone: +49 3677 69 4727
Here you will find current publications from our team.
You can find the full list of all publications here.
Andreas Schwarz, Matthew Seeger, & Claudia Auer (Hrsg.) (2016). The Handbook of International Crisis Communication Research. Wiley-Blackwell.
Andreas Schwarz, Kathrin Schleicher, Alice Srugies, & Liane Rothenberger (2017). Die Krisenkommunikation von Jugendämtern in Deutschland: Befunde zur Medienberichterstattung und strategischen Kommunikation insbesondere im Kontext schwerer Fälle von Kindeswohlgefährdung. Ilmenau: Universitätsverlag Ilmenau.
Andreas Schwarz, Kathrin Schleicher, Alice Srugies, & Liane Rothenberger (2016). Krise im Jugendamt. Leitfaden zur strategischen Krisenkommunikation für Kommunen. Herausgegeben vom Nationalen Zentrum Frühe Hilfen in der Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung. Online available:
http://www.fruehehilfen.de/fileadmin/user_upload/fruehehilfen.de/pdf/
Publikation_NZFH_Krise_im_Jugendamt.pdf
Andreas Schwarz (2010): Krisen-PR aus Sicht der Stakeholder. Der Einfluss von Ursachen- und Verantwortungszuschreibungen auf die Reputation von Organisationen. Wiesbaden: VS, Verlag für Sozialwiss.
Assistant Editor von: M. Löffelholz, D. Weaver, & A. Schwarz (Hrsg.) (2008), Global journalism research. Theories, methods, findings, future. Oxford: Blackwell.
Schwarz, A., Alpers, F., Wagner-Olfermann, E., & Diers-Lawson, A. (2023). The Global Study of COVID News: Scope, Findings, and Implications of Quantitative Content Analyses of the COVID-19 News Coverage in the First Two Years of the Pandemic. Health Communication, 1-14. https://doi.org/10.1080/10410236.2023.2226932
Schwarz, A., & Seidl, E. (2023). Stories of Astrobiology, SETI, and UAPs: Science and the Search for Extraterrestrial Life in German News Media From 2009 to 2022. Science Communication, 45(6), 788-823. https://doi.org/10.1177/10755470231206797
Schwarz, A., & Fritsch, A. (2014). Communicating on Behalf of Global Civil Society: Management and Coordination of Public Relations in International Nongovernmental Organizations. Journal of Public Relations Research, 26(2), 161-183. DOI:10.1080/1062726X.2013.864242
Andreas Schwarz (2012). How publics use social media to respond to blame games in crisis communication: The Love Parade tragedy in Duisburg 2010. Public Relations Review, 38(3), 430-437. doi:10.1016/j.pubrev.2012.01.009.
Andreas Schwarz (2012). Stakeholder attributions in crises: the effects of covariation information and attributional inferences on organizational reputation. International Journal of Strategic Communication, 6(2), 174-195. DOI:10.1080/1553118X.2011.596869.
Andreas Schwarz & Franziska Pforr (2011): The crisis communication preparedness of nonprofit organizations: The case of German interest groups. In: Public Relations Review 37(1), 68-70, DOI: 10.1016/j.pubrev.2010.10.002.
Andreas Schwarz (2010): Die Wahrnehmung von Unternehmen als Krisenverursacher. In: pr magazin 08/2010, S.58-63.
Franziska Pforr & Andreas Schwarz (2010). Die Krisenkommunikation deutscher Verbände: Instrumente, institutionelle Rahmenbedingungen und wahrgenommene Krisengefährdung. In: Verbändereport 3/2010, S.6-14.
Andreas Schwarz (2009): Internationale und interkulturelle PR in der Wirtschaft. Status quo und Implikationen der Organisationskommunikationsforschung (Theorie & Praxis). In: pr magazin 7/2009.
Andreas Schwarz (2008): Covariation-based causal attributions during organizational crises: Suggestions for extending Situational Crisis Communication Theory (SCCT). In: International Journal of Strategic Communication 2(1), 31-53. DOI: 10.1080/15531180701816601. (peer reviewed)
Andreas Schwarz (2008): Wer hat die Krise zu verantworten? Ein rezeptionsorientierter Ansatz der Krisen-Public Relations. In: Medien- und Kommunikationswissenschaft 56(1), 60-81. (peer reviewed)
Andreas Schwarz (2006): The theory of newsworthiness applied to Mexico's press. How the news factors influence foreign news coverage in a transitional country. In: Communications 31(1), S.45-64. (peer reviewed)
Schwarz, A., & Faj, T. (2024). Communicating and Perceiving Risks of Artificial Intelligence as an Emerging Technology. In T. L. Sellnow & D. D. Sellnow (Eds.), Communicating Risk and Safety (pp. 503-526). De Gruyter Mouton. https://doi.org/10.1515/9783110752427-027
Schwarz, A. (2023). Journalismus und Öffentlichkeitsarbeit. In M. Löffelholz & L. Rothenberger (Eds.), Handbuch Journalismustheorien (2. ed.). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-32153-6_48-1
Schwarz, A. (2021). Konflikt- und Krisenkommunikation. In P. Szyszka, R. Fröhlich, & U. Röttger (Eds.), Handbuch der Public Relations: Wissenschaftliche Grundlagen und berufliches Handeln (4 ed.). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-28149-6_43-1
Schwarz, A., & Löffelholz, M. (2020). Krisenkommunikation: Vorbereitung, Umsetzung, Erfolgsfaktoren. In A. Zerfaß, M. Piwinger, & U. Röttger (Eds.), Handbuch Unternehmenskommunikation (pp. 1-17). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-03894-6_46-1
Schwarz, A. (2019). The state of strategic organizational crisis communication resesarch in the context of global and digital communication. RAEIC, Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 6(11), 279-310. https://doi.org/10.24137/raeic.6.11.15
Schwarz, A., & Büker, J. (2018). Die Krisenkommunikation von Hochschulen. In B. Fähnrich, J. Metag, S. Post, & M. S. Schäfer (Eds.), Forschungsfeld Hochschulkommunikation (pp. 271-295). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-22409-7_13
Schwarz, A. (2016). Crisis communication research in Germany. In A. Schwarz, M. Seeger, & C. Auer (Eds.), The handbook of international crisis communication research (pp. 357-372). Chichester: Wiley Blackwell.
Schwarz, A., Binetti, J.-C., Broll, W., & Mitschele-Thiel, A. (2016). New technologies and applications in international crisis communication and disaster management. In A. Schwarz, M. Seeger, & C. Auer (Eds.), The Handbook of International Crisis Communication Research (pp. 465-477). Chichester: Wiley Blackwell.
Schwarz, A., Seeger, M., & Auer, C. (2016). Significance and structure of international risk and crisis communication research: Toward an integrative approach. In A. Schwarz, M. Seeger, & C. Auer (Eds.), The handbook of international crisis communication research (pp. 1-10). Chichester: Wiley Blackwell.
An-Sofie Claeys & Andreas Schwarz (2016). Domestic and international audiences of organizational crisis communication: State of the art and implications for cross-cultural crisis communication. In: A. Schwarz, M. Seeger, & Claudia Auer (Hrsg.). The Handbook of International Crisis Communication Research. Wiley-Blackwell.
Andreas Schwarz (2016). La investigación en la comunicación de crisis en la era de la globalización y la hibridación. In M.T. Mercado & M. Chávez (Hrsg.), La comunicación
en situaciones de riesgo y crisis (S. 29-57). Valencia: Tirant Lo Blanc. Colección Comunica.
Andreas Schwarz, Liane Rothenberger, Kathrin Schleicher, & Alice Srugies (2016). Krisenmanagement aus interner Perspektive: Analyse der Krisenkommunikation in deutschen Jugendämtern [Crisis management from the internal perspective: Analysis of crisis communication at German child protective services]. In S. Huck-Sandhu (ed.), Interne Kommunikation im Wandel. Theoretische Konzepte und empirische Befunde (S. 225-246). Wiesbaden: Springer VS.
Andreas Schwarz (2016). Journalismus und Öffentlichkeitsarbeit [Journalism and public relations]. In M. Löffelholz & L. Rothenberger (Eds.), Handbuch Journalismustheorien [Handbook of journalism theories] (S. 619-638). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Andreas Schwarz (2015). Strategische Krisenkommunikation von Organisationen [Strategic crisis communication of organizations]. In G. Bentele, R. Fröhlich & P. Szyszka (Eds.), Handbuch der Public Relations. Wissenschaftliche Grundlagen und berufliches Handeln [Handbook of public relations] (pp. 1001-1016) (3. ed.). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Andreas Schwarz & Alexander Fritsch (2015). Strategic communication practice of international non-governmental organizations. In: D. Holtzhausen & A. Zerfass (Eds.), The Routledge Handbook of Strategic Communication (pp. 459-480). Routledge.
Martin Löffelholz & Andreas Schwarz (2014). Krisenkommunikation: Vorbereitung, Umsetzung, Erfolgsfaktoren [Crisis communication: Preparation, Management and Factors of Success], . In: A. Zerfaß & M. Piwinger (Hrsg.), Handbuch Unternehmenskommunikation: Strategie – Management – Wertschöpfung (pp. 1303-1319) (2. Aufl.). Wiesbaden: Springer Gabler.
Shirley Beresford & Andreas Schwarz (2014). Public Relations. In: S. Moss & B. Walmsley (Hrsg.), Entertainment Management: Towards Best Practice (pp. 60-76). Wallingford: CAB International.
Andreas Schwarz (2014). Die Relevanz von Ursachen- und Schuldzuschreibungen im Kontext von Nachrichtenproduktion und -rezeption: Theoretische und methodische Potenziale von Attributionstheorien. In W. Loosen & M. Dohle (Hrsg.), Journalismus und (sein) Publikum. Schnittstellen zwischen Journalismusforschung und Rezeptions- und Wirkungsforschung (S. 275-299). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Andreas Schwarz & Alexander Fritsch (accepted). Die internationale Öffentlichkeitsarbeit von NGOs im 21. Jahrhundert: Globale Koordination und lokale Differenzierung strategischer Kommunikation. In L. Rademacher & N. Remus (eds.), Handbuch NGO Kommunikation: Strategien – Konzeptionen – Fallbeispiele. Wiesbaden: Springer VS.
Andreas Schwarz (2013). Internationale und komparative Krisenkommunikationsforschung: Relevanz, State of the Art und Forschungsagenda. In D. Ingenhoff (Ed.), Internationale PR-Forschung (S. 261-289). Konstanz: UVK.
Andreas Schwarz (2012). The Love Parade in Duisburg: lessons from a tragic blame game. In A. George & C. Pratt (Hrsg.), Case studies in crisis communication: international perspectives on hits and misses (S. 340-360). New York: Routledge. [mit einem Kommentar von Brigitte Kaltwasser, CEO von Kaltwasser Kommunikation]
Andreas Schwarz & Franziska Pforr (2010): Krisenkommunikation deutscher Verbände. In: O. Hoffjann & R. Stahl (Hrsg.): Handbuch Verbandskommunikation. Wiesbaden: VS, Verlag für Sozialwiss., S.105-131.
Andreas Schwarz (2010): La teoría de los valores noticiosos y su validez externa: Cómo influyen los factores noticiosos en la cobertura de las noticias internacionales en la prensa mexicana [How the news factors influence the foreign news coverage in the Mexican press]. In: M. E. Hernández Ramírez (Hrsg.): Estudios sobre periodismo: marcos de interpretación para el contexto mexicano [Studies on journalism: frameworks of interpretation in the Mexican context]. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, S.19-53.
Martin Löffelholz & Andreas Schwarz (2008): Die Krisenkommunikation von Organisationen: Ansätze, Ergebnisse und Perspektiven der Forschung. In: T. Nolting & A. Thießen (Hrsg.): Krisenmanagement in der Mediengesellschaft. Potenziale und Perspektiven der Krisenkommunikation. Wiesbaden: VS, Verlag für Sozialwiss., S. 21-35.
Maria E. Hernández Ramírez & Andreas Schwarz (2008): Journalism Research in Mexico. In: Martin Löffelholz & David Weaver (Hrsg.): Global Journalism Research. Theories, Methods, Findings, Future. Oxford: Blackwell, S.211-224.
Olfermann, E. U. (2017). Am Ende eines Sonderwegs? Die Darstellung der schweizerischen Europapolitik in der Presseberichterstattung der Deutschschweiz zwischen März 2009 und Januar 2014. In J. Echterbruch, J. Geuecke, N. Jungmann & T. Schnödewind (Hrsg.), Populismus, Terror und Wahlentscheidungen in Alten und Neuen Medien. Düsseldorfer Forum Politische Kommunikation Band 7, (S. 55-74). Berlin: Frank & Timme.
Kamps, K., Fischer, F., Michaelis, I., & Olfermann, E. U. (2014). Information, Emotion, Expertise: Ein Experiment zur Wirkung journalistischer Darstellungsweisen in der Gesundheitskommunikation. In V. Lilienthal, D. Reineck & T. Schneller (Hrsg.), Qualität im Gesundheitsjournalismus: Perspektiven aus Wissenschaft und Praxis (S. 139-156). Wiesbaden: Springer VS.